Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/16727
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGurin, Dmytro-
dc.contributor.authorProkhorchenko, Andrii-
dc.contributor.authorKravchenko, Mykhailo-
dc.contributor.authorShapoval, Ganna-
dc.date.accessioned2023-09-11T19:48:22Z-
dc.date.available2023-09-11T19:48:22Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationGurin D. Development of a method for modelling delay propagation in railway networks using epidemiological SIR models / G. Gurin, A . Prokhorchenko, M. Kravchenko, G. Shapoval // Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. - 2020. - Vol. 6, № 3(108). - P. 6-13.uk_UA
dc.identifier.issn1729-3774 (print); 1729-4061 (online)-
dc.identifier.urihttp://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/16727-
dc.description.abstractEN: A method has been developed to simulate propagation of train delays in branched railroad ranges using modified epidemiological SIR models. These models take into account the mutual influence of trains with different priorities in the flow. This makes it possible to study the heterogeneous dynamics in the propagation of delays among trains of different priorities. To consider the propagation of the primary delay in space and time, it is proposed to represent the topology of the railway network in the form of an undirected graph with reference to the edge of the graph in the mathematical system of differential equations of the SIR model. This unifies the process of constructing SIR models for each edge (section) of the network graph and reduces the dimension of the problem. To take into account the influence of the “network effect”, it is proposed to determine the transit coefficient for each station of the section. This coefficient helps calculate the number of delayed trains for adjacent sections. To set SIR models, it is proposed to use empirical data on the propagation of the average delay in the standard traffic schedule in the corresponding section.uk_UA
dc.description.abstractUA: Розроблено метод моделювання розповсюдження затримок поїздів на розгалужених залізничних полігонах за допомогою модифікованих епідеміологічних SIR-моделей. Дані моделі враховують взаємовплив поїздів з різним пріоритетом в потоці. Це дозволяє врахувати гетерогенну динаміку при поширенні затримок між поїздопотоками різної пріоритетності. Для врахування поширення первинної затримки у просторі і часі запропоновано представити топологію залізничної мережі у вигляді неорієнтованого графу з прив’язкою до ребра графу математичної системи диференційних рівнянь SIR-моделі. Це дозволило уніфікувати процес побудови SIR-моделей для кожного ребра (дільниці) графу мережі та зменшити розмірність задачі.-
dc.language.isoenuk_UA
dc.publisherТехнологічний центрuk_UA
dc.relation.ispartofseriesControl processes;-
dc.subjectrailwayuk_UA
dc.subjectnetworkuk_UA
dc.subjecttrain scheduleuk_UA
dc.subjectdelay propagationuk_UA
dc.subjectepidemiological modeluk_UA
dc.subjectSIRuk_UA
dc.subjectзалізниця-
dc.subjectмережа-
dc.subjectграфік руху поїздів-
dc.subjectпоширення затримки-
dc.subjectепідеміологічна модель-
dc.subjectSIR-
dc.titleDevelopment of a method for modelling delay propagation in railway networks using epidemiological SIR modelsuk_UA
dc.title.alternativeРозробка методу моделювання розповсюдження затримок поїздів в залізничних мережах за допомогою епідеміологічних SIR-моделей-
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gurin.pdf1.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.