Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/29323
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПузир, Володимир Григорович-
dc.contributor.authorОбозний, Олександр Миколайович-
dc.contributor.authorЗалата, Андрій Сергійович-
dc.contributor.authorPuzyr, Volodymyr-
dc.contributor.authorOboznyi, Oleksandr-
dc.contributor.authorZalata, Andrii-
dc.date.accessioned2025-07-19T04:16:12Z-
dc.date.available2025-07-19T04:16:12Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationПузир В. Г. Інтелектуальна система керування дизель-генераторною установкою автономного рухомого складу на основі нейронно-нечітких моделей та еволюційної оптимізації / В. Г. Пузир,О. М. Обозний, А. С. Залата // Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. – 2025. – № 2. – С. 93-97.uk_UA
dc.identifier.issn1681-4886 (рrint); 2413-3833 (online)-
dc.identifier.urihttp://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/29323-
dc.description.abstractUA: У статті розглянуто проблему підвищення ефективності та адаптивності керування дизель-генераторними установками (ДГУ) автономного рухомого складу. Запропоновано інтелектуальну систему керування на основі нейронно-нечітких моделей із підтримкою онлайн-адаптації та еволюційної оптимізації. Розроблена система має модульну структуру, включаючи прогностичний блок, локальні регулятори та централізований координатор. Вона демонструє високу стійкість до змін умов експлуатації, здатна до самонавчання та мінімізації витрат. Запропоновано перспективи розвитку на основі глибших нейромережевих архітектур.uk_UA
dc.description.abstractEN: This article addresses the critical challenge of improving the efficiency and adaptability of control systems for diesel generator units (DGUs) used in autonomous rail transport. The study introduces an intelligent control architecture based on hybrid neurofuzzy models capable of real-time adaptation and evolutionary optimization. The system is designed with a modular structure, incorporating four main components: a diesel engine operation forecasting module, a generator regulation block, a turbocharging control unit, and a centralized coordination module. The developed neuro-fuzzy system employs an Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System (ANFIS) structure, combining the learning ability of neural networks with the interpretability of fuzzy logic. Evolutionary algorithms, specifically genetic algorithms and particle swarm optimization (PSO), are used for global parameter tuning to minimize a multi-objective loss function that considers fuel efficiency, stability, and environmental compliance. A key feature of the system is its online selflearning mechanism, allowing dynamic adaptation to component aging, operational uncertainty, and shifting load conditions. Furthermore, a Long Short-Term Memory (LSTM)-based module is integrated for technical state forecasting, enabling early detection of degradation and proactive maintenance planning. Simulation results demonstrate the robustness and responsiveness of the proposed control system across various operational scenarios. The architecture ensures sustained energy efficiency, reduced emissions, and resilience under sudden environmental or mechanical shifts. Future work includes enhancing the prediction accuracy of the LSTM module, integrating external environmental data, and expanding the system’s capabilities through incremental neural network learning methods. The presented research contributes to the development of smart energy systems in autonomous transport and provides a foundation for scalable, adaptive control technologies.-
dc.publisherУкраїнський державний унiверситет залізничного транспортуuk_UA
dc.subjectдизель-генераторна установкаuk_UA
dc.subjectінтелектуальне керуванняuk_UA
dc.subjectнейронно-нечіткі системиuk_UA
dc.subjectеволюційна оптимізаціяuk_UA
dc.subjectонлайн-адаптаціяuk_UA
dc.subjectавтономний рухомий складuk_UA
dc.subjectdiesel generator unituk_UA
dc.subjectintelligent controluk_UA
dc.subjectneuro-fuzzy systemsuk_UA
dc.subjectevolutionary optimizationuk_UA
dc.subjectonline adaptationuk_UA
dc.subjectautonomous rolling stockuk_UA
dc.titleІнтелектуальна система керування дизель-генераторною установкою автономного рухомого складу на основі нейронно-нечітких моделей та еволюційної оптимізаціїuk_UA
dc.title.alternativeIntelligent Control System for Diesel Generator Unit of Autonomous Rolling Stock Based on Neuro-Fuzzy Models and Evolutionary Optimizationuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:№ 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Puzyr.pdf478.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.