Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/5575
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorДмитрієва, Оксана Іллівна-
dc.contributor.authorDmytriieva, O. I.-
dc.date.accessioned2021-03-11T11:18:02Z-
dc.date.available2021-03-11T11:18:02Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationДмитрієва О. І. Державне регулювання інноваційного розвитку транспортної інфраструктури : дис. ...д-ра екон. наук : 08.00.03 – економіка та управління національним господарством ; 051 – Економіка / Оксана Іллівна Дмитрієва ; наук. конс. Криворучко О. М. ; Харк. нац. автомоб.-дор. ун-т. ; Укр. держ. ун-т залізн. трансп. - Харків, 2020. - 525 с. - Бібліогр. : с. 427-478.uk_UA
dc.identifier.urihttp://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/5575-
dc.description.abstractUA: Дмитрієва О.І. Державне регулювання інноваційного розвитку транспортної інфраструктури. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.03 – економіка та управління національним господарством. – Український державний університет залізничного транспорту Міністерства освіти і науки України, Харків, 2020. Дисертація присвячена розробленню теоретико-методологічних засад, методичних підходів і практичних рекомендацій щодо модернізації державного регулювання інноваційного розвитку транспортної інфраструктури в умовах становлення постіндустріальної економіки. Визначено сутність і систематизовано структурні елементи транспортної інфраструктури, з’ясовано перспективи її інноваційного розвитку, розкрито теоретичні основи та етапи еволюції державного регулювання інноваційної діяльності на транспорті. Обґрунтовано підхід до оцінювання результативності інноваційної діяльності на транспорті, використання якого дозволило встановити стан процесів державного регулювання у цій сфері. Сформовано парадигму і розроблено концепцію державного регулювання інноваційного розвитку транспортної інфраструктури на засадах інтелектуалізації і партнерства. Удосконалено положення щодо державного стратегічного управління інноваційними процесами розвитку транспортної інфраструктури в частині типізації інноваційних стратегій, формування системи підтримки прийняття рішень і цілепокладання, інституціонального забезпечення розвитку міжнародної транспортно-логістичної інфраструктури. Ідентифіковано стан транспортної забезпеченості регіонів, запропоновано організаційну модель Національного інноваційного транспортного HUB і підхід до оцінювання його функціонування. Надано пропозиції щодо діагностики інвестиційної привабливості об’єктів транспортної інфраструктури, вибору пріоритних проєктів для державного фінансування і формування моделей державно приватного партнерства інноваційного розвитку транспортної інфраструктури. EN: Dmytriieva O.I. State regulation of innovative development of transport infrastructure. − Qualifying scientific work on the rights of manuscripts. Thesis for a Doctor of Economics degree by specialty 08.00.03 – Economics and Management of National Economy.  Ukrainian State University of Railway Transport of the Ministry of Education and Science of Ukraine, Kharkiv, 2020. The dissertation is devoted to the development of theoretical and methodological principles, methodical approaches and practical recommendations concerning the modernization of state regulation of innovative development of transport infrastructure in the conditions when the post-industrial economy comes into being. The essence of the concept «transport infrastructure» was studied, which allowed to establish the existence of systemic, structural, process, functional, cost, safety-oriented and institutional approaches to the interpretation of its content and conclude that transport infrastructure is a set of facilities within which transport, terminal-warehousing, commercial and virtual-information service are provided for consumers of transport services, and research and production support and management of the transport process are put into practice. The classification of the types of transport infrastructure has been supplemented with the following features: 1) the degree of openness (integratedness): interoperable; disintegrated; 2) the level of originality: unique; standardized; 3) the role in ensuring the economic development of the country: basic; strategical. The determining factors of ensuring its innovative growth in the areas of institutional, technological, innovative and investment nature of the global and local level of influence are systematized. The periods of transformation of the theory of state regulation of transport infrastructure innovative development in Ukraine are established. A model for assessing the innovative development of the national transport infrastructure has been developed, whose use has made it possible to determine the status of state regulation in this area. The paradigm of state regulation of transport infrastructure innovative development is formed, which is based on the convergence of the framework of intellectual and partnership approaches to the modernization of management technologies. The concept of modernization of state regulation of transport infrastructure innovative development in Ukraine in which the target vectors of transport infrastructure innovative development are achieved in two-component system of complementary mechanisms of state regulation is developed. The theoretical bases of strategic state management of transport infrastructure innovative development are improved in terms of typification of innovation strategies by a set of features (usefulness of the result, type of innovations, nature of actions) and identification of elements of strategic decision support system. An adaptive dynamic approach to the process of designing the goals of the strategy of transport infrastructure innovative development has been developed, which provides for the creation of a reflective information and communication environment for setting and cyclically adjusting the goals by involving a wide range of stakeholders, using modern information-analytical systems and foresight technology. The model of institutional support of innovative development of the international transport and logistics infrastructure in Ukraine is offered, which combines the institutes of motivation of innovative development and institutes of development of digital environment. A methodical approach to the identification of the level of transport infrastructure development is worked out, which is based on the use of the ArcView GIS estimation classification algorithm in the process of typology of transport-spatial inequality and branch-regional asymmetry for clustering of regions. The organizational model of shaping an intellectual-partner environment for managing the implementation of innovative projects of transport infrastructure development is substantiated, which provides for the creation of the National Innovative Transport HUB, within which the audit of innovative development, generation of knowledge and innovation, investment activity management and implementation of transport infrastructure innovation projects are performed. The method of assessing the innovative development of transport infrastructure in the conditions of formation of the National innovative transport HUB is improved. The method of selecting the innovative projects of transport infrastructure development prioritized for public funding has been further developed, as well as the methodical approach to diagnosing investment attractiveness of transport infrastructure and the procedure of financing the projects of innovative development of transport infrastructure on the basis of public-private partnership, which involves the use of the proposed risk matrix of public-private partnership, the developed methods for their assessment and the methodological support for conducting an expert survey.uk_UA
dc.publisherХарківський національний автомобільно-дорожній університетuk_UA
dc.subjectтранспортна інфраструктураuk_UA
dc.subjectінноваційний розвитокuk_UA
dc.subjectдержавне регулюванняuk_UA
dc.subjectнаціональний інноваційний транспортний HUBuk_UA
dc.subjectпросторова нерівністьuk_UA
dc.subjectгалузево-регіональна асиметріяuk_UA
dc.subjectстратегіяuk_UA
dc.subjectінвестиційна привабливістьuk_UA
dc.subjectдержавно-приватне партнерствоuk_UA
dc.subjecttransport infrastructureuk_UA
dc.subjectinnovative developmentuk_UA
dc.subjectstate regulationuk_UA
dc.subjectNational innovative transport HUBuk_UA
dc.subjectspatial inequalityuk_UA
dc.subjectsectoral and regional asymmetryuk_UA
dc.subjectstrategyuk_UA
dc.subjectinvestment attractivenessuk_UA
dc.subjectpublic-private partnershipuk_UA
dc.titleДержавне регулювання інноваційного розвитку транспортної інфраструктуриuk_UA
dc.title.alternativeState regulation of innovative development of transport infrastructureuk_UA
dc.typeBookuk_UA
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dis_Dmytriieva.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.