Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/6661
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБараш, Юрій Савелійович-
dc.contributor.authorBarash, Yu. S.-
dc.date.accessioned2021-05-16T08:01:44Z-
dc.date.available2021-05-16T08:01:44Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.citationБараш Ю. С. Реструктуризація залізничного транспорту України в умовах ринку : дис. ...д-ра екон. наук : 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності) / Юрій Савелійович Бараш ; наук. конс. Кулаєв Ю. Ф. ; Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. - Дніпропетровськ, 2007. - 396 с. - Бібліогр. : с. 376-396.uk_UA
dc.identifier.urihttp://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/6661-
dc.description.abstractUA: Бараш Ю. С. Реструктуризація залізничного транспорту України в умовах ринку. Дисертація у формі рукопису на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). Українська державна академія залізничного транспорту Міністерства транспорту і зв’язку, Харків, 2008. Дисертація присвячена дослідженню проблеми реформування залізничного транспорту України в умовах ринку, дефіциту інвестицій та інтегрування у європейський транспортний простір з метою підвищення ефективності його функціонування і конкурентоспроможності. У роботі розглянуті питання діалектичної сутності проблеми реформування залізничного транспорту країни та наукові праці вчених та фахівців. Досліджено існуючі моделі реформування залізничного транспорту. Розроблено алгоритм проведення досліджень та методика оптимізації вибору моделі реформування залізничного транспорту. Розглянуто альтернативні варіанти розвитку транспортного ринку та відповідні їм моделі реформування галузі. Визначено раціональне співвідношення між впливом держави на діяльність транспортних структур та ступенем їх самостійності. Запропоновані дві нові моделі реформування транспортної галузі, досліджена можливість їх використання та трьох європейських моделей в Україні. Визначено основні напрямки структурної реформи. Обґрунтовано використання нового економічного критерію для вибору найкращої моделі реформування залізничного транспорту. Запропоновано нові принципи побудови бюрократичних організаційних структур залізничного транспорту дивізійного типу за продуктовою схемою. Розроблено антикризові заходи для зниження збитковості пасажирських перевезень, які передують або виконуються на першому етапі структурної реформи. Розрахована економічна ефективність запропонованих заходів. EN: Barash Yu. S. Restructuring Ukrainian Railway Transport under Market Conditions. The dissertation thesis (manuscript) for the degree of the Doctor of Econ. Science in speciality 08.00.04 – the Economics and the Management of enterprises (transport and communications). Ukrainian State Academy of the Railway Transport of the Ministry of Transport and Communications. Kharkov, 2008. The thesis is devoted to the research of the management problems in the railway transport of Ukraine under modern market conditions taking into consideration the lack of investments in the process of its integration on the territory of Western Europe with the aim of its efficiency and competitive ability increase. The problems of dialectical key meaning of reforming railway transport of the country, scientific works of scientists and specialists in railway transport management, ways of its efficiency and competitiveness increase are considered in the given work. The models of reforming railway transport in Europe and Asia as well as EU standards to the formation of new organizational structures in railway transport management of any country have been examined here. The activity of natural monopolies in Ukraine is also analyzed. The algorithm of research conducting and methods of model management choice in modern market conditions with the lack of investments has been developed. Some suggestions have been offered for the change of the railway transport mission. The influence of the environment on the transport activity, its potential and possible prospects of freight and passenger transportation as well as rolling stock provision are analysed here. The alternative ways of railway transport market development and corresponding models of its reforming considered. The measures, which fulfilment should be done in advance and at the first stage of the reform, are considered too. The rational correlation between state influence on transport structures and the level of their independence is determined here. The staged method of structural railway transport reform is developed. The two new models of the transport branch reforming have been suggested as well as the possibility of their application together with other three models that are used in EU countries. The expediency of a unified economic subject formation in Ukraine and the optimum way of its taxation have been determined here. The main directions of structural reform of the branch in Ukraine have been determined too. The use of the criteria for the choice of the optimum model of reforming railway transport has been justified, which, initially, with the help of discount method, takes into account the influence of the main factors in a worth way on the railway transport activity, and then, with the help of methods of expert evaluation, considers additional limitations, are considered. The integrating principles of bureaucratic organizational structures of railway transport divisions have been suggested on the basis of food scheme with profit centres organization for all types of companies. The management organizational structures were built up on the basis of long distance passenger service company as an example. The anti-crisis measures have been developed against passenger service non-profitability thanks to route circulating, unprofitable trains’ elimination, and train composition change, flexible tariffs implementation, the plan optimization of trains’ formation, regulation of planned types of repair works and overhaul reconditioning in working depots of passenger cars with simultaneous minimization of expenditures for above mentioned works. The economic efficiency of suggested anti-crisis measures has been calculated for each type of transportation separately.uk_UA
dc.publisherДніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазарянаuk_UA
dc.subjectконкурентоспроможністьuk_UA
dc.subjectструктурна реформаuk_UA
dc.subjectмодель реформування залізничного транспортуuk_UA
dc.subjectкомпанія-операторuk_UA
dc.subjectкомпанія інфраструктуриuk_UA
dc.subjectприродна монополіяuk_UA
dc.subjectолігополіяuk_UA
dc.subjectплан формування поїздівuk_UA
dc.subjectантикризові заходиuk_UA
dc.subjectкапітально-відновлювальний ремонтuk_UA
dc.subjectcompetitivenessuk_UA
dc.subjectstructural reformuk_UA
dc.subjectmodel of reforming railway transportuk_UA
dc.subjectcompany-operatoruk_UA
dc.subjectcompany of infrastructureuk_UA
dc.subjectnatural monopolyuk_UA
dc.subjectoligopolyuk_UA
dc.subjecttrains formation planuk_UA
dc.subjectanti-crisis measuresuk_UA
dc.subjectoverhaul reconditioninguk_UA
dc.titleРеструктуризація залізничного транспорту України в умовах ринкуuk_UA
dc.title.alternativeRestructuring Ukrainian Railway Transport under Market Conditionsuk_UA
dc.typeBookuk_UA
Appears in Collections:2007

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dis_Barash.pdf580.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.