Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/121
Title: Модель оптимізації пасажирських перевезень у крупному транспортному вузлі при використанні рейкових автобусів
Other Titles: Model of optimization of passenger transportation in a large transport hubs at the use of rail buses
Authors: Розсоха, Олександр Володимирович
Шаповал, Ганна Василівна
Боков, Андрій Вікторович
Щербинін, Руслан Олегович
Rozsokha, Olexandr
Shapoval,Ganna
Bokov, Andrii
Shcherbynin, Ruslan
Keywords: пасажирські перевезення
оптимізація
математична модель
рейковий автобус
passenger transportation
optimization
mathematical model
rail bus
Issue Date: 2017
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Розсоха О. В. Модель оптимізації пасажирських перевезень у крупному транспортному вузлі при використанні рейкових автобусів / О. В. Розсоха, Г. В. Шаповал, А. В. Боков, Р. О. Щербинін // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. - 2017. - Випуск 169. - С. 157-165.
Abstract: UA: У роботі пропонується математична модель оптимізації діяльності крупного транспортного вузла, у якій враховуються тільки пасажирські перевезення. Метою оптимізації є визначення кількості рейкових автобусів, що приписані до вузла; оптимальних тарифів на перевезення; розподіл транспортних одиниць за напрямками залежно від випадкового попиту на перевезення. Враховується можливість залучення додаткових транспортних одиниць у випадку недостатності власних. У моделі враховано вплив конкурентного автомобільного транспорту. Запропонована математична модель заснована на двохетапній дворівневій задачі стохастичного програмування з квантильним критерієм. Дана постановка задачі враховує в собі декілька відомих підходів до моделювання складних економічних відносин.
EN: In this paper, a mathematical model for optimizing the activity of a large transport hub is proposed. The proposed model takes into account only passenger transportation. The goal of optimization is to determine: the number of rail buses assigned to the node; Optimal tariffs for transportation; Distribution of transport units in directions depending on the random demand for transportation. The possibility of attracting additional transport units in case of inadequate own transport is taken into account. The model takes into account the impact of competitive motor transport. The proposed mathematical model is based on a two-stage two-level stochastic programming problem with a quantile criterion. This formulation of the problem takes into account several known approaches to modeling complex economic relations. The decision-making process in this model has a two-stage structure. To simulate the twostage structure of decision-making, a two-stage problem of stochastic linear programming is used. The strategy of the first stage is the number of rail buses assigned to the node, and tariffs for transportation in each direction. At the second stage, the rail buses are distributed along the directions in the transport hub, depending on the realization of the random demand for transportation.
URI: https://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/121
ISSN: 1994-7852 (print); 2413-3795 (online)
Appears in Collections:Випуск 169

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rozsokha.pdf183.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.