Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/13938
Title: Modeling of vehicle movement in computer information-control systems
Other Titles: Моделювання руху транспортних засобів у комп'ютерних інформаційно-керуючих системах
Authors: Moiseenko, Valentin
Golovko, Оleksandra
Butenko, Volodymyr
Trubchaninova, Karyna
Мойсеєнко, Валентин Іванович
Головко, Олександра Володимирівна
Бутенко, Володимир Михайлович
Трубчанінова, Карина Артурівна
Keywords: microprocessor train traffic control systems
selfregulation
interval of accompanying following
train traffic
traffic control under conditions of uncertainty
traffic safety
мікропроцесорні системи керування рухом поїздів
авторегулювання
інтервал попутного слідування
рух поїздів
керування рухом за умов невизначеності
безпечність руху
Issue Date: 2022
Publisher: Національний аерокосмічний університет імені М. Є. Жуковського "Харківський авіаційний інститут"
Citation: Moiseenko V. Modeling of vehicle movement in computer information-control systems / V. Moiseenko, О. Golovko, V. Butenko, K. Trubchaninova // Радіоелектронні і комп’ютерні системи. - 2022. - № 1. - С. 36–49.
Abstract: EN: The subject of the article is the processes of synthesis of a mathematical model of control objects functioning in computer information-control systems of critical purpose for the needs of high-speed railway transport. The main emphasis is on modeling the movement of a passenger train in the high-speed system of Ukrzaliznytsia. The aim is to study the process of regulating the speed of railway vehicles under conditions of uncertainty in the primary information of microprocessor information-control systems of railway transport. Tasks: determination of the criterion of the safety of railway vehicle auto control; obtain a mathematical model of train movement under conditions of uncertainty; check the adequacy of the model. The method used is the mathematical apparatus of discrete models. The following results have been obtained. The mathematical model of train movement developed in this work includes not only information on train position, reference point, direction, and speed of the vehicle but also a variable control indicator to reflect the process of railway traffic adequately. The study shows that, based on the synthesized model, it is possible to use the so-called fuzzy distance between adjacent trains.
UA: Предметом вивчення в статті є процеси синтезу математичної моделі функціонування об’єктів керування в комп’ютерних інформаційно – керуючих системах критичного призначення для потреб магістрального залізничного транспорту. Основний наголос зроблено на моделюванні руху пасажирського поїзда в системі швидкісного руху Укрзалізниці. Метою є дослідження процесу регулювання швидкості руху залізничних транспортних засобів за умов невизначеності у первинній інформації мікропроцесорних інформаційно – керуючих систем залізничного транспорту. Завдання: визначення критерію безпечності автокерування засобами залізничного транспорту; отримання математичної моделі руху поїзда за умов невизначеності; перевірка адекватності моделі. Використаним методом є математичний апарат дискретних моделей. Отримані наступні результати. Розроблена в роботі математична модель руху потягів включає в себе не тільки інформацію про положення потягів, точку відліку, напрям руху і швидкість транспортного засобу, але і змінний показник керування для адекватного відображення процесу руху залізничного транспорту. В роботі показано, що на основі синтезованої моделі є можливість застосування так званої нечіткої відстані між суміжними поїздами.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/13938
ISSN: 1814-4225 (print); 2663-2012 (online)
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Moiseenko.pdf740.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.