Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/14124
Title: Дослідження напружено деформованого стану елементів конструкції механізму газорозподілу з використанням розроблених 3D моделей
Other Titles: Research of the stress-strain state of the gas distribution mechanism design elements using the developed 3D models
Authors: Мороз, Володимир Ілліч
Тіщенко, Вадим Сергійович
Moroz, V.I.
Tishchenko, V.S.
Keywords: дизель
механізм газорозподілу
геометрична модель
diesel engine
valve actuator
a geometric model
Issue Date: 2018
Publisher: Харківський національний університет міського господарства імені О.М.Бекетова
Citation: Мороз В. І. Дослідження напружено деформованого стану елементів конструкції механізму газорозподілу з використанням розроблених 3D моделей / В. І. Мороз, В. С. Тіщенко // Комунальне господарство міст. Серія : Технічні науки та архітектура. - 2018. - Вип. 142. - С. 68-71.
Series/Report no.: Технічні науки та архітектура;
Abstract: UA: Обґрунтована доцільність проведення експериментальних досліджень з використанням розроблених 3D моделей елементів конструкції механізму газорозподілу транспортних дизелів. Представлено фрагмент геометричної 3D модель приводу випускних клапанів і виділені відповідні елементи конструкції. В якості найбільш податливого елементу обрано штангу механізму газорозподілу і приведено результати дослідження її спрощеної геометричної моделі. Наведено розроблена уточнена 3D модель штанги, що найбільш відповідає реальні конструкції і проведено її дослідження. Обґрунтована доцільність використання уточнених геометричних моделей як тих що найбільш відповідають експериментальним даним. Наведені рекомендації щодо використання розроблених моделей.
EN: The expediency of carrying out experimental studies using the developed 3D models of the design elements of the mechanism of the gas distribution of transport diesels is substantiated. The economic feasibility of the proposed approach for carrying out experimental studies using modern software is noted. This approach does not require special techniques, measuring and recording equipment. A fragment of the geometric 3D model of the exhaust valve drive is presented and the corresponding structural elements, among which are cams, a roller, a pusher, a bar, a traverse and valves are selected. As the most compliant element, the rod of the gas distribution mechanism of the internal combustion engine was chosen. The results of the study of a simplified geometric model of the rod, conducted using modern software, as well as the parameters of the research and grid parameters, are presented. The elaborated refined 3D model of the rod is presented, which most corresponds to the real design, as well as the results of investigation of its stress-strain state in the form of linear strains and normal stresses. The expediency of using refined geometric models as those that most correspond to experimental data is substantiated.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/14124
ISSN: (print) 2522-1809; (online) 2522-1817
Appears in Collections:2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Moroz.pdf422.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.