Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/145
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorНерубацький, Володимир Павлович-
dc.contributor.authorГордієнко, Денис Анатолійович-
dc.contributor.authorNerubatskyi, Volodymyr Pavlovych-
dc.contributor.authorHordiienko, Denys Anatolievych-
dc.date.accessioned2018-09-17T12:10:18Z-
dc.date.available2018-09-17T12:10:18Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationНерубацький, В. П. Застосування класичної моделі лотки–вольтерри при розв’язанні задач раціонального використання ресурсів у залізничній сфері діяльності / В. П. Нерубацький, Д. А. Гордієнко // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. - 2018. - Випуск 178. - С. 41-49.uk_UA
dc.identifier.issn1994-7852 (рrint); 2413-3795 (оnline)-
dc.identifier.urihttp://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/145-
dc.description.abstractUA: У статті розглянуто моделювання процесів, які описуються рівняннями Лотки–Вольтерри, за допомогою програмного продукту Matlab. Наведено результати моделювання системи, аналіз яких виконано за допомогою часових функцій та фазових траєкторій. Одержано залежності, які дають змогу спрогнозувати кількість гальмівних колодок, необхідних для забезпечення рухомого складу, і тим самим оптимізувати витрати в залізничній сфері діяльності.uk_UA
dc.description.abstractEN: The article deals with the simulation of processes described by the Lotkа-Volterra equations, which allows a comprehensive assessment of the dynamics of processes in various fields (biology, ecology, medicine, economics, social studies, history, radio physics and other sciences), to reach the equilibrium levels of the competing systems studied, theoretically predict and control the behavior of the main parameters of the model. Among the most important issues facing today's modern railway enterprises in Ukraine is the search for ways to increase their efficiency. Under these conditions, issues of development and implementation of resource-saving technologies at railway enterprises are of particular importance. For efficiency enterprises, cost optimization models are needed to ensure that economically sound decisions are made that increase financial performance and form the basis for effective work. The article deals with the simulation of processes described by the Lotkа-Volterra equations with the help of the Matlab software is considered. Based on the results presented in the simulation of the analyzed system, with the help of time and phase trajectories, it was investigated that LotkaVolterra's mathematical model is a universal model that can be used to optimize a particular process.-
dc.publisherУкраїнський державний університет залізничного транспортуuk_UA
dc.subjectмодельuk_UA
dc.subjectсистемаuk_UA
dc.subjectрівняння Лотки–Вольтерриuk_UA
dc.subjectзалежностіuk_UA
dc.subjectчасові характеристикиuk_UA
dc.subjectфазовий портретuk_UA
dc.subjectоптимізаціяuk_UA
dc.subjectресурсозбереженняuk_UA
dc.subjectрухомий складuk_UA
dc.subjectколодкиuk_UA
dc.subjectmodeluk_UA
dc.subjectsystemuk_UA
dc.subjectLotkа - Volterra equationsuk_UA
dc.subjectdependenciesuk_UA
dc.subjecttime characteristicsuk_UA
dc.subjectphase portraituk_UA
dc.subjectoptimizationuk_UA
dc.subjectresource savinguk_UA
dc.subjectrolling stockuk_UA
dc.subjectpadsuk_UA
dc.titleЗастосування класичної моделі лотки–вольтерри при розв’язанні задач раціонального використання ресурсів у залізничній сфері діяльностіuk_UA
dc.title.alternativeApplication of the classic model of the lotka–wolterra at the reduction of the problem of rational use of resources in railway scope of activityuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Випуск 178

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nerubatskyi.pdf431.34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.