Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/17647
Title: Building a model for planning rapid delivery of containers by rail under the conditions of intermodal transportation based on robust optimization
Other Titles: Формування моделі планування швидкої доставки контейнерів залізницею в умовах інтермодальних перевезень на основі робастної оптимізації
Authors: Parkhomenko, Larysa
Butko, Tetiana
Prokhorov, Viktor
Kalashnikova, Tetiana
Golovko, Tetiana
Keywords: intermodal container transportation
modular container trains
robust optimization
double-circuit genetic algorithm
інтермодальні контейнерні перевезення
модульні контейнерні поїзди
робастна оптимізація
двоконтурний генетичний алгоритм
Issue Date: 2022
Publisher: Технологічний центр
Citation: Parkhomenko L. Building a model for planning rapid delivery of containers by rail under the conditions of intermodal transportation based on robust optimization / L. Parkhomenko, T. Butko, V. Prokhorov, T. Kalashnikova, T. Golovko // Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. - 2022. - Vol. 5, № 3(119). - Р. 6-16.
Series/Report no.: Control processes;
Abstract: EN: This paper considers the possibility of devising a technology of fast railroad communication for the transportation of containers between the port and customer enterprises in the course of intermodal transportation. The purpose of technology development is to reduce the share of the use of trucks on intermodal routes and thus solve a number of related environmental, transport, municipal, and economic problems. The devised technology is based on the principles of bringing the railroad as close as possible to the end points of the route, minimizing the number of intermediate modes of transport, and enabling the maximum speed of movement of containers by rail. For this purpose, the use of MetroCargo™ freight terminals and CargoSprinter modular trains is proposed. In the course of the study, the task to reliably plan the operation of the fleet of such trains for the delivery of containers between the port and enterprises under the conditions of "noisy" initial data was set and solved. To this end, the problem was formalized in the form of a model of mixed programming, based on the principles of robust optimization. To optimize the model taking into consideration the principles of robustness, a procedure was proposed that uses a two-circuit genetic algorithm. As a result of the simulation, it was found that the resulting plan was only 6.5 % inferior to the objective criterion of the plan, which was compiled without taking into consideration robustness. It was proved that the devised model makes it possible to build an operational plan for the delivery of containers by rail, which is close to optimal. At the same time, the plan is implemented even in the case of the most unfavorable set of circumstances in the form of delays, shifts in the time windows of the cargo fronts, etc., that is, under the actual conditions of the transport process.
UA: Досліджено можливість створення технології швидкого залізничного сполучення для транспортування контейнерів між портом та підприємствами-клієнтами в ході здійснення інтермодальних перевезень. Метою розробки технології є зменшення частки використання автотранспорту на інтермодальних маршрутах та вирішення таким чином цілої низки пов'язаних з ним екологічних, транспортних, муніципальних та економічних проблем. Сформована технологія базується на принципах максимального наближення залізниці до кінцевих пунктів маршруту, мінімізації кількості проміжних видів транспорту та забезпечення максимальної швидкості просування контейнерів залізницею. З цією метою запропоноване застосування вантажних терміналів MetroCargo™ та модульних поїздів CargoSprinter.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/17647
ISSN: 1729-3774 (print); 1729-4061 (online)
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Parkhomenko.pdf944.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.