Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/21340
Title: Напрями забезпечення стратегічної конкурентоспроможності підприємства
Other Titles: Directions of ensuring the strategic competitiveness of the enterprise
Authors: Остапюк, Борис Борисович
Клименко, К. О.
Кириченко, О. О.
Ostapyuk, B. B.
Klymenko, K. O.
Kirichenko, O. O.
Keywords: конкурентні переваги
управління
стратегія
ефективність
конкуренція
монополія
ринок
competitive advantages
management
strategy
efficiency
competition
monopoly
market
Issue Date: 2023
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Остапюк Б. Б. Напрями забезпечення стратегічної конкурентоспроможності підприємства / Б. Б. Остапюк, К. О. Клименко, О. О. Кириченко // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2023. – № 83. – С. 98-105.
Abstract: UA: Стаття присвячена визначенню стратегічних напрямів забезпечення конкурентоспроможності підприємства в сучасних умовах господарювання. Зазначено, що конкурентоспроможність є складним об’єктом управління. Окреслено, що побудову системи управління конкурентоспроможністю підприємства найчастіше пов’язують з реалізацією принципів маркетингового або процесного підходу. Визначено, які конкурентні переваги підприємство повинно мати на економічному ринку, ринку техніки, ринках трудових, матеріальних та фінансових ресурсів. Встановлено, що управління стратегічною конкурентоспроможністю підприємства спрямоване на формування та підтримку конкурентних переваг на різних ринках на тривалу перспективу розвитку. Розкрито етапи реалізації стратегічного управління конкурентоспроможністю підприємства за сегментами ринку.
EN: In modern business conditions, which characterized by a high level of instability and dynamism of the external environment, the problem of maintaining a competitive position and effective functioning in the market is acutely faced by every enterprise. In these conditions, the main emphasis shifts from ensuring current performance results to achieving long-term competitive advantages of the enterprise, which necessitates ensuring strategic competitiveness that meets the challenges of modern economic development, global and national trends in the formation of a new economy. Competitiveness is a complex object of management due to the complexity of enterprises as specific production systems, on the one hand, and the diversity of the influence of external environmental conditions with their inherent high level of uncertainty and randomness, on the other hand. Taking into account the criterion of enterprise’s effectiveness on the market. It becomes clear why the construction of a company's competitiveness management system is most often associated with the implementation of the principles of a marketing or process approach. The strategic competitiveness of an enterprise should understood as its ability effectively develop in the near future due to the effective development of all its elements - phenomena. In order to ensure strategic competitiveness, the enterprise must at least be competitive in the economic market, the technology market, labor, material and financial resource markets.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/21340
ISSN: 2075-4892(print); 2413-4892(online)
Appears in Collections:№ 83

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ostapyuk.pdf515.31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.