Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/21367
Title: Соціальна відповідальність українського бізнесу: стан та актуальні акценти розвитку
Other Titles: Social responsibility of Ukrainian business: state and current accents of development
Authors: Дикань, Олена Володимирівна
Компанієць, Вікторія Віталіївна
Бела, О.О.
Dykan, O.V.
Kompaniets, V.V.
Bela, O.O.
Keywords: корпоративна соціальна відповідальність
соціальна відповідальність українського бізнесу
рівні соціальної відповідальності
криза
війна
малий, середній, великий бізнес
corporate social responsibility
social responsibility of Ukrainian business
levels of social responsibility
crisis
war
small, medium, large business
Issue Date: 2023
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Дикань О. В. Соціальна відповідальність українського бізнесу: стан та актуальні акценти розвитку / О. В. Дикань, В. В. Компанієць, О. О. Бела // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2023. – № 83. – С. 284-295.
Abstract: UA: В публікації на основі відповідних досліджень встановлено, що в мирні часи український бізнес (переважно великі підприємства), здійснював соціально відповідальну діяльність на мінімально необхідному рівні (базовому та нормативному). У мотивації такої діяльності головними були моральні міркування, а раціональна - стратегічна (довгострокова) перспектива соціальної відповідальності майже не усвідомлювалась. Під час війни український бізнес, навіть в скрутних умовах, зміг дотриматися мінімального рівня соціально відповідальної діяльності. Щоб вирішити складні питання, які стали перед українським соціумом під час війни, цього рівня недостатньо. У зв’язку з цим ми визначили актуальні напрями реалізації соціальної складової соціальної відповідальності українського бізнесу в скрутний воєнний (повоєнний) час.
EN: The publication, based on relevant research, established that in peacetime, Ukrainian businesses (mainly large enterprises) carried out socially responsible activities at the minimum necessary level. In the motivation of such activities, moral considerations were the main ones, and the rational - strategic perspective of social responsibility was almost not realized. During the war, as evidenced by the practice of life that is not formalized in the study, Ukrainian businesses behaved differently, showing both high responsibility and irresponsibility on the verge of immorality. As for the proven practice, surveys within the framework of Deloitte and the European Business Association research indicated in the publication showed that even in difficult conditions, businesses were able to adhere to the minimum level of socially responsible activity. But this level is not enough to solve the complex issues that primarily faced Ukrainian society during the war. In this regard, we have identified Current Directions for implementing the social component of social responsibility of Ukrainian business in difficult military (postwar) times. First, it is the creation of jobs for people who find themselves in difficult conditions, without work, including for people with disabilities. Secondly, the restoration or creation of new habitats with appropriate infrastructure. Two other relevant areas are support for domestic education and medicine. In addition to large businesses, small and medium-sized businesses should be actively involved in socially responsible activities, because they form the basis of employment and, as Western studies show, they have a fairly strong internal motivation for Social Responsibility, which is the main condition for performing appropriate actions in difficult times.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/21367
ISSN: 2075-4892(print); 2413-4892(online)
Appears in Collections:№ 83

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dykan.pdf575.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.