Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/21946
Title: Стандарти соціально відповідальної діяльності бізнесу як інструмент успіху на міжнародних ринках
Other Titles: Standards of socially responsible business activities as a tool for success in international markets
Authors: Дикань, Олена Володимирівна
Бела, О. О.
Черномаз, П. О.
Dykan, O. V.
Bela, O. O.
Chernomaz, P. O.
Keywords: соціальна відповідальність бізнесу
міжнародні стандарти
ISO 26000
GRI
UN Global Compact
ESRS
конкурентоспроможність
міжнародні ринки
social responsibility of business
international standards
ISO 26000
GRI
UN Global Compact
ESRS
competitiveness
international markets
Issue Date: 2023
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Дикань О. В. Стандарти соціально відповідальної діяльності бізнесу як інструмент успіху на міжнародних ринках / О. В. Дикань, О. О. Бела, П. О. Черномаз // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2023. – № 84. – С. 223-232.
Abstract: UA: У статті досліджено роль міжнародних стандартів соціально відповідальної діяльності бізнесу як інструменту успіху компаній на міжнародних ринках. Автори визнають соціальну відповідальність як ключовий аспект розвитку бізнесу, особливо для українських компаній, які прагнуть до міжнародного визнання. Здійснено аналіз міжнародних стандартів звітності щодо соціальної відповідальності, таких як GRI, ISO 26000, UN Global Compact, ESRS, та наголошено на відсутності чітких вимог до звітності у цій сфері в українському законодавстві. Серед проблем, що існують в Україні, – недосконала нормативно-правова база, низька інформованість компаній і нерозвинутість громадянського суспільства. Зроблено висновок, що дотримання принципів соціально відповідальної діяльності бізнесу та відповідних міжнародних стандартів звітності допоможе українським підприємствам здобути довіру на світовому ринку та побудувати сталі відносини з партнерами та інвесторами.
EN: The article examines the role of international standards of socially responsible business as a tool for the success of companies on international markets. The authors recognize social responsibility as a key aspect of business development, especially for Ukrainian companies seeking international recognition. This is due to the fact that consumers and investors in developed countries increasingly pay attention to the social aspects of companies' activities. An analysis of international reporting standards on social responsibility, such as GRI, ISO 26000, UN Global Compact, ESRS, was conducted and the lack of clear reporting requirements in this area was emphasized in Ukrainian legislation. ESG (environmental, social and governance) reports, which include information on the environmental, social and management aspects of the enterprise or organization, are also considered. The European Union has adopted directives aimed at introducing mandatory ESG reporting for large companies. In Ukraine, various legislative acts contain separate provisions aimed at regulating socially responsible business, but there are no clear requirements for reporting by companies on these issues. The key problems that inhibit the development of social responsibility of business in Ukraine are the imperfection of the regulatory and legal framework, the low level of awareness of companies, and the underdevelopment of civil society. To solve these problems, it is recommended to improve the legislation, conduct information campaigns, and promote the development of civil society. It was concluded that compliance with the principles of socially responsible business and relevant international reporting standards will help Ukrainian enterprises to gain trust in the world market and build stable relations with partners and investors.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/21946
ISSN: 2075-4892(print); 2413-4892(online)
Appears in Collections:№ 84

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dykan.pdf560.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.