Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/24057
Назва: Вплив цифровізації на формування сучасного вітчизняного банківського сектору
Інші назви: The influence of digitalization on the formation of the modern domestic banking sector
Автори: Каличева, Наталія Євгеніївна
Черелюк, В.О.
Kalicheva, Natalia
Cherelyuk, Volodymyr
Ключові слова: банки
банківський сектор
економіка
цифровізація
конкурентоспроможність
послуги
штучний інтелект
banks
banking sector
economy
digitalization
competitiveness
services
artificial intelligence
Дата публікації: 2023
Видавництво: Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій
Бібліографічний опис: Каличева Н. Є. Вплив цифровізації на формування сучасного вітчизняного банківського сектору / Н. Є. Каличева, В. О. Черелюк // Причорноморські економічні студії. - 2023. - Вип. 81. - С. 48-52.
Короткий огляд (реферат): UA: У статті доведено, що наразі під час галопуючого впровадження принципів та положень цифрової економіки не лише в Україні, а й у всьому світі, не кожен вітчизняний комерційний банк може витримати конкуренцію та вийти на новий рівень забезпечення конкурентоспроможності. Впровадження цифрових технологій у банківську сферу безпосередньо змінює роль банків та їх функції. Сучасна банківська система характеризується розширенням меж надання цифрових сервісів, що призводить до формування нових підходів до управління банківськими бізнес-процесами. Дослідження довели, що сьогодні найбільша увага науковців та практиків зосереджена на розвитку фінансових екосистем та активному використанню штучного інтелекту, як однієї з найбільш перспективних технологій у сфері фінансів. Алгоритми штучного інтелекту допомагають банкам цифровізувати різноманітні процеси та краще розуміти своїх клієнтів.
EN: The article proves that currently, during the galloping implementation of the principles and provisions of the digital economy not only in Ukraine, but also throughout the world, not every domestic commercial bank can withstand competition or reach a new level of competitiveness. The introduction of digital technologies into the banking sphere directly changes the role of banks and their functions. The modern banking system is characterized by the expansion of the boundaries of the provision of digital services, which leads to the formation of new approaches to the management of banking business processes. Studies have proven that today the greatest attention of scientists and practitioners is focused on the development of financial ecosystems and the active use of artificial intelligence, as one of the most promising technologies in the field of finance. It is appropriate to highlight the following areas of application of artificial intelligence in the banking business: customer-oriented front-office programs; reduction of operational risks; trading of financial instruments and portfolio management; banking supervision and regulation. Banking chatbots, digital assistants that interact with customers using text or voice and are used to fulfill their requests without the involvement of bank employees, are already quite common. Their main purpose is to increase the efficiency of customer service and relieve the bank's call centers. One of the directions of using artificial intelligence for the development of contacts with customers is the improvement of their identification procedure – by voice, when contacting the call center and using photobiometrics. Artificial intelligence is also involved in the implementation of loyalty programs: by analyzing the customer's transactions, which reflect his habits and inclinations, the bank can offer him certain personal bonuses. At the same time, the use of artificial intelligence is particularly effective for the functioning of the middle office. It is formed by the bank's departments that verify client transactions, manage risks, limits, portfolios, perform compliance functions, etc. Artificial intelligence algorithms help banks digitize various processes and better understand their customers.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/24057
ISSN: 2524-0897 (print); 2524-0900 (online)
Розташовується у зібраннях:2023

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Kalicheva.pdf171.33 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.