Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/24063
Title: Стратегічні аспекти антикризового управління підприємствами пасажирського комплексу залізничного транспорту
Other Titles: Strategic aspects of anti-crisis management of enterprises of the passenger complex of railway transport
Authors: Овчиннікова, Вікторія Олексіївна
Мар’єнко, Л.В.
Ваценко, О.С.
Ovchynnikova, Viktoria
Marienko, Lyudmyla
Vatsenko, Olga
Keywords: антикризове управління
антикризова стратегія
стратегічне управління
стратегічний контроль
підприємства залізничного транспорту
пасажирський комплекс
anti-crisis management
anti-crisis strategy
strategic management
strategic control
railway transport enterprises
passenger complex
Issue Date: 2022
Publisher: Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій
Citation: Овчиннікова В. О. Стратегічні аспекти антикризового управління підприємствами пасажирського комплексу залізничного транспорту / В. О. Овчиннікова, Л. В. Мар’єнко, О. С. Ваценко // Причорноморські економічні студії. - 2022. - Вип. 77. - С. 58-63.
Abstract: UA: У статті встановлено, що наразі господарювання залізничних підприємств характеризується наявністю великої кількості дестабілізуючих факторів, породжує безліч кризових явищ в діяльності пасажирського комплексу. Доведено, що дієвим базисом для подолання зазначених негативних тенденцій є відповідна система, що побудована на засадах стратегічного управління з розкриттям особливостей використання базових стратегічних інструментів в даному процесі, а також з урахуванням особливостей господарювання АТ «Укрзалізниця». Одним з ключових інструментів стратегічного управління є стратегічний контроль, який в умовах глобальної трансформації факторів зовнішнього та внутрішнього середовищ повинен стати визначальною ланкою у всіх підсистемах антикризового управління підприємств пасажирського комплексу. Це дозволить забезпечити дієвість системи антикризового управління за рахунок своєчасного та максимально повного досягнення встановлених стратегічних орієнтирів розвитку не зважаючи на будь-яку зміну факторів як зовнішнього, так і внутрішнього середовищ функціонування пасажирського комплексу України.
EN: The article establishes that the current functioning of railway enterprises, which is characterized by the presence of a maximum number of destabilizing factors, gives rise to many crisis phenomena in the activity of the passenger complex. Anti-crisis management is a qualitative basis for overcoming these negative trends. It has been established that the basis for ensuring the effectiveness of anti-crisis management of the passenger complex of railway transport is an appropriate system built on the principles of strategic management with disclosure of the features of the use of basic strategic tools in this process, as well as taking into account the features of management of JSC "Ukrzaliznytsia". One of the key tools of strategic management is strategic control, which in the conditions of the global transformation of factors of the external and internal environments should become a determining link in all subsystems of anti-crisis management of enterprises of the passenger complex. Subjects of strategic control in the system of anti-crisis management of the passenger complex of railway transport of Ukraine should include: business model; potential, which is a set of special skills and knowledge possessed by an organization or an individual, able to perform one or more critically important business processes in a way that no one else can, which allows to conduct a successful competitive struggle for a long time, strategic initiatives, the company's management process, corporate culture, opportunities. This will make it possible to ensure the effectiveness of the anti-crisis management system due to the timely and maximally complete achievement of the established strategic development guidelines, regardless of any change in the factors of both the external and internal environments of the functioning of the passenger complex of Ukraine. In general, the proposed system is aimed at the formation and improvement of the process of anti-crisis management of the passenger complex of railway transport due to the improvement of its strategic foundations of anti-crisis management through a review of the place and, accordingly, the role of strategic control in this system.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/24063
ISSN: 2524-0897 (print); 2524-0900 (online)
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ovchynnikova.pdf285.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.