Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/24309
Title: Economic and legal ways of transport industry modernization in Ukraine in the context of climate change
Other Titles: Економіко-правові шляхи модернізації транспортної галузі України в контексті кліматичних змін
Authors: Malykhina, Y.
Protopopova, Y.
Pavlichenko, O.
Pavlichenko, V.
Малихіна, Яна Анатоліївна
Протопопова, Яна Сергіївна
Павліченко, Олена Володимирівна
Павліченко, Володимир Миколайович
Keywords: climate change
harmful CO2 emissions
transport area
vehicles
international environmental agreements
regulations
environmental tax
кліматичні зміни
шкідливі викиди CO2
транспортна галузь
транспортні засоби
міжнародні екологічні угоди
нормативно-правові акти
екологічний податок
Issue Date: 2021
Publisher: ТОВ «Фінтехальянс»
Citation: Economic and legal ways of transport industry modernization in Ukraine in the context of climate change / Y. Malykhina, Y. Protopopova, O. Pavlichenko, V. Pavlichenko // Financial and credit activity problems of theory and practice. - 2021. - Vol. 6, № 41. - Р. 377-386.
Abstract: EN: There is substantiated the need to modernize the transport area of Ukraine in the view of state obligations adopted during the signing of international environmental agreements. It is argued that the adoption of the United Nations Framework Convention on Climate Change and its further implementation by the Kyoto Protocol and the Paris Agreement require the signatory States to take measures to minimize the anthropogenic impact of CO2 emissions in the earth’s atmosphere. A comparative analysis of the qualitative and quantitative composition of the fleet of transport industries of European countries and Ukraine proves that the minimization of environmental pollution by Ukraine should be done by renewal the fleet. Based on the statistics of the quality fleet of transport industries of European countries that practice CO2 emissions and those that who does not tax harmful CO2 emissions, it is demonstrated the dependence of the age — related conditions of the fleet, where the taxation demonstrates its incentive properties to modernize transport industries and renew fleets to modern vehicles. The characterization of global trends in minimizing of harmful emissions into the atmosphere of greenhouse gases gave a reason to argue that the implementation of an environmental tax has a dual nature. On the one hand, the tax encourages owners of enterprises, institutions, organizations of transport industry to invest in environmentally friendly transport to minimize the tax burden, and on the other hand, the taxation influences on the environmental situation in the regions and on the planet as a whole. It is substantiated that regulations aimed at minimizing harmful emissions into the atmosphere allow at the state level to implement policies on the formation, distribution and use of tax revenues for fighting climate change. It is concluded that tax revenues from the taxation of CO2 emissions into the atmosphere can be used to support the transport industry through public-private partnerships. It also emphasizes that Ukraine should intensify international cooperation and agree with developed countries to support the modernization of the Ukrainian transport industry using financial mechanisms and technology transfer agreements to increase resistance to climate change and reduce greenhouse gas emissions enshrined in the Paris Agreement.
UA: Обґрунтовується необхідність модернізації транспортної галузі України з огляду на зобов’язання держави, ухвалені при підписанні міжнародних екологічних угод. Наголошено, що ухвалення Рамкової Конвенції ООН про зміну клімату і подальша її реалізація Кіотським протоколом і Паризькою угодою вимагають від держав-підписантів ужиття заходів щодо мінімізації антропогенного впливу викидів CO2 в атмосферу планети. Порівняльний аналіз якісного і кількісного складу автопарку транспортних галузей європейських держав та України доводить, що мінімізація екологічного забруднення з боку України повинна відбуватися шляхом оновлення автопарку. На основі статистичних даних якості автопарку транспортних галузей європейських держав, що практикують оподаткування викидів CO2 в атмосферу і тих, що не оподатковують шкідливі викиди CO2, продемонстровано залежність вікового стану автопарку, де оподаткування демонструє свої стимуляційні властивості до модернізації транспортних галузей та оновлення автопарків на сучасні транспортні засоби. Характеристика глобальних тенденцій мінімізації шкідливих викидів в атмосфері парникових газів дала підставу стверджувати, що запровадження екологічного податку має двоєдину природу. З одного боку, податок стимулює власників підприємств, установ, організацій транспортної галузі здійснювати капіталовкладення в екологічний транспорт задля мінімізації податкового навантаження, а з другого — оподаткування впливає на поліпшення екологічної ситуації в регіонах і на планеті в цілому. Обґрунтовується, що нормативно-правові акти, спрямовані на мінімізацію шкідливих викидів в атмосферу, дозволяють на рівні держави впроваджувати політику щодо формування, розподілу і використання податкових надходжень для боротьби з кліматичними змінами. Зроблено висновок, що податкові надходження від оподаткування викидів CO2 в атмосферу можуть спрямовуватися на підтримку транспортної галузі через приватнодержавне партнерство. Також наголошується на тому, що Україна має активізувати міжнародну співпрацю і домовитися з розвиненими державами світу про підтримку модернізації української транспортної галузі з використанням фінансових механізмів та угод про передання технологій задля підвищення рівня спротиву кліматичним змінам і скорочення викидів парникових газів, що закріплені в Паризькій угоді.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/24309
ISSN: 2306-4994 (print); 2310-8770 (online)
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Malykhina.pdf396.95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.