Please use this identifier to cite or link to this item:
http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/29132
Title: | Визначення пропускної спроможності залізничних ліній з використанням коефіцієнтів зняття |
Authors: | Луцько, Дмитро Сергійович |
Keywords: | пропускна спроможність коефіцієнт знятгя графік pyxy поїздів пакетне прокладання поїзди різних швидкісних категорій rail way line capacity coefficients of climination train schedule batch laying of trains trains of different speed categories |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Український державний університет залізничного транспорту |
Citation: | Луцько Д. Визначення пропускної спроможності залізничних ліній з використанням коефіцієнтів зняття: пояснювальна записка та розрахунки до кваліфікаційної роботи ВПСЗЛ.300.00.00.000 ПЗ / Д. Луцько; керівник О. Малахова; Укр. держ. ун-т залізн. трансп. – Харків, 2025. – 71 с. |
Abstract: | UA: Об'єктом дослідження - коефіцієнт знаття вантажних поїздів поїздами різних швидкісних категорій на змішаних дільницях.
Метою дослідження є розробка багатофакторних методів розрахунку коефіцієнтів зняття вантажних поїздів на одноколійних залізничних дільницях.
Точна оцінка пропускной спроможності залізничних напрямків є критично важливою для вирішення ключових завдань експлуатації та розвитку інфраструктури. Існує багато методів розрахунку, але кожен має свої переваги й недоліки.
Для одноколіиних дільниць коефіцієнт зняття вантажних поїздів залежить від швидкості інших поїздів відносно вантажних i від способу прокладання поїздів у графіку (з обгоном a6o без). Поїзди поділяють на такі, що мають вищу a6o нижчу швидкість, i для кожної групи розраховують окремі коефіцієнти зняття. В роботі запропоновано визначення коефіцієнтів знятгя вантажних поїздів поіздами з вищою швидкістю для різних типів графіків (пакетних i непакетних) з урахуванням різного часу перебування на дільниці та невідповідність станційних i міжпоїзних
інтервалів. EN: The object of the study is the coefficielits of eliminatioli by freight trnins of different speed categories on mixed sections. The aim of the study is to develop multifactorial methods for calculating the coefficients of elimination by freight tl'ains оп single-track railway sections. An accurate assessment of the capacity of railway lines is critical for solving key tasks of inlrastructure operation and development. There are many calculation methods, but each has its advantages and disadvantages. For single-track sectiвns, the freight train coefficients of elimination deFends оп the speed of other trains relative to freight trains and the way trains are routed in the schedule (with or without overtaking). Trains are divided into those with higher or lower speeds, and separate derailinent factors are calculated for each group. The paper proposes to determine the coefficients of freight train elimination by trains with higher speed for ditferent types of schedules (batch and non-batch), taking into account different dwell times оп the section and the mismatch of station and inter-train intervals. It is taken into account that when passing overtaking tiains, the kiзowledge affects not only oncoming traffic, but also trains of the same direction. The eliinination can be compensated for by passing trains in the opposite direction. То accurately determine the coefficient on single-track sections, it is pruposed to build а traffic schedule and ftnd the shift of freight trains lines using the graphical- analytical шethod. |
URI: | http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/29132 |
Appears in Collections: | 2024-2025 н. р. |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Луцько.pdf | 3.22 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.