Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/29317
Назва: | Розроблення методу розрахунку швидкості виходу відчепів із паркової гальмової позиції сортувального пристрою з гравітаційно-прицільним їх гальмуванням |
Інші назви: | Development of a Method for Calculating the Exit Speed of Cuts from the Parking Retarder Position of a Sorting Device with Target Gravity Braking of Cuts |
Автори: | Огар, Олександр Миколайович Куценко, Максим Юрійович Гурін, Дмитро Олегович Кондратьєв, Ігор Вікторович Левченко, Антон Олександрович Ohar, Oleksandr Kutsenko, Maksym Hurin, Dmytro Kondratiev, Ihor Levchenko, Anton |
Ключові слова: | прицільне гальмування регулювання швидкості відчеп сортувальний пристрій гальмова позиція вагонний уповільнювач опір руху targeted braking speed control cut sorting device retarder position car retarder rolling resistance |
Дата публікації: | 2025 |
Видавництво: | Український державний унiверситет залізничного транспорту |
Бібліографічний опис: | Розроблення методу розрахунку швидкості виходу відчепів із паркової гальмової позиції сортувального пристрою з гравітаційно-прицільним їх гальмуванням / О. М. Огар, М. Ю. Куценко, Д. О. Гурін, І. В. Кондратьєв, А. О. Левченко // Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. – 2025. – № 2. – С. 16-26. |
Короткий огляд (реферат): | UA: Доведено складність завдання прицільного регулювання швидкості скочування відчепів.
Розроблено метод розрахунку швидкості виходу відчепів із паркової гальмової позиції сортувального пристрою
з гравітаційно-прицільним їх гальмуванням. Метод базований на процедурі визначення приблизних значень
основного питомого опору руху відчепа і питомого опору його руху від повітряного середовища і вітру та
оптимізації швидкості виходу відчепа з паркових уповільнювачів. Для використання запропонованого методу
на практиці розроблено архітектуру автоматизованої системи керування парковими уповільнювачами. EN: The complexity of the problem of targeted regulation of cuts rolling speed has been demonstrated. It has been established that the accurate calculation of this speed is complicated by the presence of numerous random factors, primarily the specific resistances to movement, which have a stochastic nature. A method for calculating the exit speed of cuts from the parking retarder position has been proposed, utilizing up-to-date information on meteorological conditions, track alignment and profile parameters, the composition of the cuts, and their instantaneous motion characteristics. For the first time in the context of targeted braking tasks, a method has been introduced to estimate the approximate value of the basic specific resistance to movement of a cut, based on recording real-time wind speed and direction as well as determining the actual speed of the cut during the passage of its first axle through control points. This significantly improves the accuracy of braking parameter calculations. To enable the practical application of this method, the structure of an automated control system for park retarders has been developed. The proposed optimization model allows for determining the exit speed of a cut from the parking retarder position that minimizes deviation from the target coupling speed with the cars on the destination track. The model employs a method of successive approximations and simulation modeling. The optimization is performed with consideration of the approximate value of the basic specific resistance to motion and the average wind speed and direction during the time interval in which the first axle of the cut travels between the initial and final control points. The simulation results for the cuts of a test train confirm the effectiveness and practical applicability of the developed method: the maximum deviation of the coupling speed from the target value does not exceed 0.12 m/s, which is acceptable under real marshalling yard conditions. The proposed approach can be implemented as part of automated control systems for park retarders to improve the efficiency and safety operations of a sorting device with target gravity braking of cuts. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/29317 |
ISSN: | 1681-4886 (рrint); 2413-3833 (online) |
Розташовується у зібраннях: | № 2 |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Ohar.pdf | 765.41 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.