Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/29317
Title: Розроблення методу розрахунку швидкості виходу відчепів із паркової гальмової позиції сортувального пристрою з гравітаційно-прицільним їх гальмуванням
Other Titles: Development of a Method for Calculating the Exit Speed of Cuts from the Parking Retarder Position of a Sorting Device with Target Gravity Braking of Cuts
Authors: Огар, Олександр Миколайович
Куценко, Максим Юрійович
Гурін, Дмитро Олегович
Кондратьєв, Ігор Вікторович
Левченко, Антон Олександрович
Ohar, Oleksandr
Kutsenko, Maksym
Hurin, Dmytro
Kondratiev, Ihor
Levchenko, Anton
Keywords: прицільне гальмування
регулювання швидкості
відчеп
сортувальний пристрій
гальмова позиція
вагонний уповільнювач
опір руху
targeted braking
speed control
cut
sorting device
retarder position
car retarder
rolling resistance
Issue Date: 2025
Publisher: Український державний унiверситет залізничного транспорту
Citation: Розроблення методу розрахунку швидкості виходу відчепів із паркової гальмової позиції сортувального пристрою з гравітаційно-прицільним їх гальмуванням / О. М. Огар, М. Ю. Куценко, Д. О. Гурін, І. В. Кондратьєв, А. О. Левченко // Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. – 2025. – № 2. – С. 16-26.
Abstract: UA: Доведено складність завдання прицільного регулювання швидкості скочування відчепів. Розроблено метод розрахунку швидкості виходу відчепів із паркової гальмової позиції сортувального пристрою з гравітаційно-прицільним їх гальмуванням. Метод базований на процедурі визначення приблизних значень основного питомого опору руху відчепа і питомого опору його руху від повітряного середовища і вітру та оптимізації швидкості виходу відчепа з паркових уповільнювачів. Для використання запропонованого методу на практиці розроблено архітектуру автоматизованої системи керування парковими уповільнювачами.
EN: The complexity of the problem of targeted regulation of cuts rolling speed has been demonstrated. It has been established that the accurate calculation of this speed is complicated by the presence of numerous random factors, primarily the specific resistances to movement, which have a stochastic nature. A method for calculating the exit speed of cuts from the parking retarder position has been proposed, utilizing up-to-date information on meteorological conditions, track alignment and profile parameters, the composition of the cuts, and their instantaneous motion characteristics. For the first time in the context of targeted braking tasks, a method has been introduced to estimate the approximate value of the basic specific resistance to movement of a cut, based on recording real-time wind speed and direction as well as determining the actual speed of the cut during the passage of its first axle through control points. This significantly improves the accuracy of braking parameter calculations. To enable the practical application of this method, the structure of an automated control system for park retarders has been developed. The proposed optimization model allows for determining the exit speed of a cut from the parking retarder position that minimizes deviation from the target coupling speed with the cars on the destination track. The model employs a method of successive approximations and simulation modeling. The optimization is performed with consideration of the approximate value of the basic specific resistance to motion and the average wind speed and direction during the time interval in which the first axle of the cut travels between the initial and final control points. The simulation results for the cuts of a test train confirm the effectiveness and practical applicability of the developed method: the maximum deviation of the coupling speed from the target value does not exceed 0.12 m/s, which is acceptable under real marshalling yard conditions. The proposed approach can be implemented as part of automated control systems for park retarders to improve the efficiency and safety operations of a sorting device with target gravity braking of cuts.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/29317
ISSN: 1681-4886 (рrint); 2413-3833 (online)
Appears in Collections:№ 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ohar.pdf765.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.