Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/29501
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГоловко, Тетяна Владиславна-
dc.contributor.authorДолгополов, Петро Віталійович-
dc.contributor.authorЛяпін, Дмитро Юрійович-
dc.contributor.authorДемченко, Ілля Сергійович-
dc.contributor.authorGolovko, Tetiana-
dc.contributor.authorDolgopolov, Peter-
dc.contributor.authorLyapin, Dmitry-
dc.contributor.authorDemchenko, Ilya-
dc.date.accessioned2025-09-10T18:24:15Z-
dc.date.available2025-09-10T18:24:15Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationПрогнозування обсягів вагонопотоків пунктів взаємодії з використанням методу Random Forest / Т. В. Головко, П. В. Долгополов, Д. Ю. Ляпін, І. С. Демченко // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. – 2025. – Вип. 212. – С. 259-267.uk_UA
dc.identifier.issn1994-7852 (рrint); 2413-3795 (оnline)-
dc.identifier.urihttp://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/29501-
dc.description.abstractUA: У статті запропоновано інтегрований підхід для підвищення ефективності планування вагонопотоків через поєднання методів машинного навчання та оптимізації. Зокрема, модель Random Forest використовують для попереднього прогнозування попиту на перевезення, результати якого слугують вхідними даними для подальшого розв’язання оптимізаційної задачі мінімізації затримок у логістичних вузлах. Такий підхід дає змогу враховувати обмеженість ресурсів та інфраструктурні обмеження, що робить його особливо актуальним для складних умов роботи транспортної системи. Отримані результати свідчать про потенціал запропонованої моделі для підвищення точності прогнозування та ефективності логістичного планування.uk_UA
dc.description.abstractEN: The paper presents a comprehensive approach to improving the efficiency of rail freight car flow planning through the integration of modern machine learning techniques with mathematical optimization tools. In light of increasing complexity in logistical processes and the need for rapid response to changes in demand, traditional dispatching and planning methods are becoming less effective. This necessitates the implementation of intelligent solutions capable of adapting to the dynamic operational environment of the railway industry. At the initial stage of the study, the Random Forest model was applied, offering high accuracy in freight demand forecasting based on historical data, statistical indicators, and seasonal fluctuations. A key advantage of this method lies in its ability to detect hidden dependencies among numerous factors affecting transportation demand. The resulting forecasts serve as input data for the subsequent optimization of railcar allocation across the railway network. The second stage involves the development of an optimization model that accounts for both infrastructure and resource constraints, including station throughput capacity, available locomotive fleet, crew availability, and time restrictions for shipment execution. The model’s objective function aims to minimize total delays, idle time, and bottlenecks at key logistics nodes, ultimately leading to reduced operational costs and more efficient utilization of rail assets. Simulation results based on test scenarios derived from real operational data demonstrate a significant improvement in both forecast accuracy and planning efficiency compared to conventional methods. The findings confirm the feasibility and effectiveness of integrating analytical models into the decision-making processes of rail freight operations. The proposed approach can play a key role in the digital transformation of the railway sector, contributing to enhanced logistics service quality and improved competitiveness of rail transport as a whole.-
dc.publisherУкраїнський державний університет залізничного транспортуuk_UA
dc.subjectмашинне навчанняuk_UA
dc.subjectRandom Forestuk_UA
dc.subjectпрогнозуванняuk_UA
dc.subjectпланування вагонопотоківuk_UA
dc.subjectресурсні обмеженняuk_UA
dc.subjectінфраструктурна ефективністьuk_UA
dc.subjectmachine learninguk_UA
dc.subjectRandom Forestuk_UA
dc.subjectforecastinguk_UA
dc.subjecttrain flow planninguk_UA
dc.subjectresource constraintsuk_UA
dc.subjectinfrastructure efficiencyuk_UA
dc.titleПрогнозування обсягів вагонопотоків пунктів взаємодії з використанням методу Random Forestuk_UA
dc.title.alternativeForecasting of vehicle flow volumes at interaction points using the Random Forest methoduk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Випуск 212

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Golovko.pdf752.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.