Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/3183
Title: Управління інноваційною діяльністю підприємств в умовах глобальної конкурентоспроможності
Other Titles: Управление инновационной деятельностью предприятий в условиях глобальной конкурентоспособности
Management of innovative activity of enterprises in the context of global competitiveness
Authors: Кірдіна, Олена Григорівна
Уткіна, Юлія Миколаївна
Кондратюк, Микола Валерійович
Кирдина, Е. Г.
Уткина, Ю. Н.
Кондратюк, Н. В.
Кirdina, E. G.
Utkinа, Yu. M.
Kondratyuk, M. V.
Keywords: інновації
інноваційна діяльність
конкурентоспроможність
регіональний конкурентний ринок
національний конкурентний ринок
світовий конкурентних ринок
нестабільность економічної системи
инновации
инновационная деятельность
конкурентоспособность
региональный конкурентный рынок
национальный конкурентный рынок
мировой конкурентных рынок
нестабильность экономической системы
innovation
innovation activity
competitiveness
regional competitive market
national competitive market
global competitive market
instability of the economic system
Issue Date: 2020
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Кірдіна О. Г. Управління інноваційною діяльністю підприємств в умовах глобальної конкурентоспроможності / О. Г. Кірдіна, Ю. М. Уткіна, М. В. Кондратюк // Вісник економіки транспорту i промисловості. - 2020. - № 69. - С. 193-200.
Abstract: UA: У часи глобальної нестабільності економічної системи нагальним постає питання підвищення конкурентоспроможності суб’єктів господарювання на регіональному, національному та світовому ринках як короткостроково, так і в довгостроковій перспективі. Адже рівень конкурентоспроможності окремих підприємств, їх стійке функціонування та збереження раніше завойованих позицій на конкурентних ринках різних рівнів безпосередньо впливає на розвиток галузей та економіки країни у цілому. Інновації по відношенню до конкурентоспроможності підприємства являють собою науково-технічні, техніко-технологічні, соціально-економічні й організаційноадміністративні зміни у господарській діяльності суб’єкта господарювання, які, на відміну від існуючої практики, спрямовані на удосконалення виробничих процесів з метою забезпечення стійкої позиції на регіональному, національному, світовому конкурентних ринках.Розуміючи зростаючу значущість інновацій в контексті підвищення конкурентоспроможності підприємства, суб’єкти господарювання формують стратегічну поведінку на основі інноваційного підходу, де головною метою виступає освоєння нових технологій та виробництво нових товарів і послуг. Саме вони [підприємства] мають можливість досягти лідируючих позицій на ринку, зберегти високі темпи розвитку, знизити витрати та підвищити рівень прибутку, тим самим забезпечуючи умови для довгострокового функціонування на регіональному, національному, світовому конкурентних ринках. RU: Во времена глобальной нестабильности экономической системы остро встает вопрос повышения конкурентоспособности субъектов хозяйствования на региональном, национальном и мировом рынках как краткосрочно, так и в долгосрочной перспективе. Ведь уровень конкурентоспособности отдельных предприятий, их устойчивое функционирование и сохранение ранее завоеванных позиций на конкурентных рынках различных уровней непосредственно влияет на развитие отраслей и экономики страны в целом. Инновации по отношению к конкурентоспособности предприятия представляют собой научно-технические, технико-технологические, социальноэкономические и организационно-административные изменения в хозяйственной деятельности субъекта хозяйствования, которые, в отличие от существующей практики, направленные на совершенствование производственных процессов с целью обеспечения устойчивой позиции на региональном, национальном, мировом конкурентных рынках. Понимая растущую значимость инноваций в контексте повышения конкурентоспособности предприятия, субъекты хозяйствования формируют стратегическое поведение на основе инновационного подхода, где главной целью выступает освоение новых технологий и производство новых товаров и услуг. Именно они [предприятия] имеют возможность достичь лидирующих позиций на рынке, сохранить высокие темпы развития, снизить расходы и повысить уровень прибыли, тем самым обеспечивая условия для долгосрочного функционирования на региональном, национальном, мировом конкурентных рынках. EN: In times of global instability of the economic system, the issue of increasing the competitiveness of economic entities in the regional, national and global markets, both in the short and long term, is acute. After all, the level of competitiveness of individual enterprises, their sustainable functioning and the preservation of previously won positions in competitive markets at various levels directly affects the development of industries and the economy as a whole. Competitiveness depends on the ability of an enterprise to quickly use innovations, modernizing its operation at their expense. The content of competitive advantages becomes possible due to the constant focus on the search, implementation and implementation of innovation results. Therefore, the fundamental basis of competitive advantages in the conditions of instability of the world economy is the process of continuous stimulation and improvement, the driving force of which is innovation. Innovations in relation to the competitiveness of an enterprise are scientific and technical, technical and technological, socio-economic, organizational and administrative changes in the economic activity of a business entity, which, in contrast to existing practices, are aimed at improving production processes in order to ensure a stable position in regional, national, and global competitive markets. Understanding the growing importance of innovation in the context of improving the competitiveness of enterprises, business entities form strategic behavior based on an innovative approach, where the main goal is the development of new technologies and the production of new goods and services. They [companies] have the opportunity to achieve leading positions in the market, maintain high rates of development, reduce costs and increase the level of profit, thereby providing conditions for long-term operation in regional, national, and global competitive markets.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/3183
ISSN: 2075-4892
Appears in Collections:№ 69

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Кirdina.pdf372.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.