Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/5032
Title: Влияние параметров комплексной технологии реновации на свойства антифрикционного покрытия
Other Titles: Вплив параметрів комплексної технології реновації на властивості антифрикційного покриття
The influence of the parameters of complex renovation technology on antifriction coating properties
Authors: Дёмин, Андрей Юрьевич
Дьомін, А. Ю.
Dyomin, A. Y.
Keywords: коленчатый вал
комплексная технология реновации
антифрикционное покрытие
рациональные параметры
колінчастий вал
комплексна технологія реновації
антифрикційне покриття
раціональні параметри
crankshaft
complex renovation technology
antifriction coating
rational parameters
Issue Date: 2015
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Дёмин А. Ю. Влияние параметров комплексной технологии реновации на свойства антифрикционного покрытия / А. Ю. Дёмин // Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. - 2015. - № 6. - С. 33-36.
Abstract: RU: В статье отражены результаты экспериментальных исследований разработанной комплексной технологии реновации коленчатых валов транспортных дизелей, включающей упрочнение и нанесение антифрикционного покрытия в одном технологическом цикле. Для оценки динамики изменения данных экспериментов был проведен регрессионный анализ. Определены рациональные параметры разработанной технологии путем моделирования поверхности каждого из свойств покрытия в среде компьютерной программы MathCAD, в зависимости от двух параметров технологического процесса. UA: У статті відображені результати експериментальних досліджень комплексної технології відновлення й підвищення ресурсу колінчатих валів транспортних двигунів. Для оцінки динаміки зміни даних експериментів був проведений регресійний аналіз. Визначено раціональні параметри розробленої технології шляхом моделювання поверхні кожного з властивостей покриття в середовищі комп'ютерної програми MathCAD, залежно від двох параметрів технологічного процесу. EN: To identify the rational parameters of the comprehensive renovation technology, experimental investigation has been carried out. The regression analysis has been conducted to assess the time history of the experimental data. The nature of the influence of the process variables of hardening temperature, strength of solution, and holding period on the properties of the obtained coating, namely the thickness, hardness, surface roughness and wear has been determined. Rational parameters of the developed technology have been determined by modeling the surface of each of the coating properties depending on two parameters of the technical process. It was established, that minimal wear of crankshaft and connecting rod journals of road vehicle engines is provided at a hardening temperature of 750 − 780 °C, the solution strength of sulfur-containing silicates of 85% and the holding period in a solution of 3 - 4 minutes. The obtained coating is characterized by 55 micron thickness, 60 - 64 HRC hardness, and Ra = 0,6 − 0,65 mm roughness.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/5032
ISSN: 1681-4886
Appears in Collections:№ 6

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dyomin.pdf470.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.