Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/5043
Title: Проблеми випробувань комплексів технічних засобів керування та регулювання руху поїздів
Other Titles: Problems of testing a complex of train traffic control and regulation technical means
Authors: Мойсеєнко, Валентин Іванович
Бутенко, Володимир Михайлович
Чуб, Сергій Григорович
Головко, Олександра Володимирівна
Mojseenko, V. I.
Butenko, V. M.
Chub, S. G.
Golovko, O. V.
Keywords: випробування
функційна безпека
надійність
functional safety
traffic control systems
control object
tests
reliability
Issue Date: 2020
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Мойсеєнко В. І. Проблеми випробувань комплексів технічних засобів керування та регулювання руху поїздів / В. І. Мойсеєнко, В. М. Бутенко, С. Г. Чуб, О. В. Головко // Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. - 2020. - Т. 25. № 3. - С. 12-18.
Abstract: UA: У статті досліджено проблеми, які виникають під час випробувань комплексів технічних засобів керування та регулювання руху поїздів. Зокрема відзначені важливість і складність оцінювання показників функційної безпечності та надійності, а також високий рівень існуючих вимог. Проаналізовано зміст нормативного документа ДСТУ 4178-2003, у якому визначені вимоги до зазначених показників. Виявлені певно негативні особливості цього документа, які суттєво ускладнюють формування об’єктивних експертних оцінок. Сформульовано пропозиції щодо усунення цих негативів, зокрема перехід до застосування нових, сучасних нормативних документів.
EN: This article is devoted to the study of the problems that arise during the testing of technical means complexes for train traffic control and regulation. In particular, the importance and complexity of assessing the indicators of functional safety and reliability, as well as the high level of current requirements, were noted. Analyzed the content of the normative document DSTU 4178-2003, which defines the requirements for this indicators, as well as the document "Methodology for proving the functional safety of microelectronic complexes of control and regulation systems for train traffic" (hereinafter - "Methodology"), which defines the method for calculating these indicators , as well as the methodology for their assessment. Also analyzed the historical prerequisites for the formation of just such an approach to the definition of both the object of assessment and the methodology for assessing functional safety. The terminology used in this DSTU was reviewed for compliance with real objects of the traffic control system for which functional safety is determined. It is noted that it is important to take into account the influence of the human factor in the process of their operation when assessing the functional safety of the considered systems.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/5043
ISSN: 1681-4886 (рrint); 2413-3833 (online)
Appears in Collections:Т. 25 № 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mojseenko.pdf190.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.