Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/5693
Title: Формування собівартості пасажирських залізничних перевезень далекого сполучення в тарифних цілях
Other Titles: Формирование себестоимости пассажирских железнодорожных перевозок в дальнем сообщении в тарифных целях
The long distance passenger railway transportation cost price calculation for the tariffs purposes
Authors: Андрєєва, Маріанна Вікторівна
Андреева, М. В.
Andreyeva, M. V.
Keywords: собівартість залізничних перевезень
пасажирські залізничні перевезення
види сполучень
тарифні ставки
витрати залізниць
види поїздів і вагонів
складові частини тарифних плат
операції перевізного процесу пасажирів
витрати постійні і змінні
себестоимость железнодорожных перевозок
пассажирские железнодорожные перевозки
виды сообщений
тарифные ставки
расходы железных дорог
виды поездов и вагонов
составные тарифных плат
операции перевозочного процесса пассажиров
расходы постоянные и переменные
cost price of the passengers railway transportation
passengers railway transportation
types of communications
tariff rates
railway expenditures
train and car types
tariff components
the operations of the passenger transportation process
variable and constant costs
Issue Date: 2002
Publisher: Українська державна академія залізничного транспорту
Citation: Андрєєва М. В. Формування собівартості пасажирських залізничних перевезень далекого сполучення в тарифних цілях : автореф. дис. ... канд. екон. наук : 08.07.04 - економіка транспорту та зв’язку / Маріанна Вікторівна Андрєєва ; Укр. держ. акад. залізн. трансп. - Харків, 2002. - 18 с.
Abstract: UA: Дисертацію присвячено проблемам удосконалення і розвитку методів розрахунку собівартості пасажирських залізничних перевезень далекого сполучення в тарифних цілях. Проаналізовані теоретичні основи методів розрахунку собівартості перевезень пасажирів та можливість їх використання в практичній діяльності залізниць. Розроблено методику розрахунку собівартості далеких залізничних пасажирських перевезень по видах поїздів і вагонів з урахуванням дальності проїзду та диференціюванням по складових частинах вартості проїзду. Запропоновано методику визначення постійних і непостійних витрат з метою визначення мінімальних значень пасажирських тарифів та методику коригування собівартості у періоди, коли розрахунки на залізницях не проводяться. Для зручного впровадження запропонованої методики в практичній діяльності залізниць розроблено комп’ютерну програму.
RU: Диссертация посвящена проблемам усовершенствования и развития методов расчета себестоимости пассажирских железнодорожных перевозок в дальнем сообщении в тарифных целях. Проанализированы теоретические основы методов расчета себестоимости пассажирских перевозок и возможность их использования в практике работы железных дорог. Разработана методика расчета себестоимости пассажирских перевозок в дальнем сообщении по видам поездов и вагонов с учетом дальности перевозки и дифференцированием по составным частям стоимости проезда. Предложена методика определения постоянных и переменных расходов с целью определения минимальных значений пассажирских тарифов и методика корректировки себестоимости в периоды, когда расчеты себестоимости не производятся. Для внедрения предложенной методики в практической деятельности разработана компьютерная программа.
EN: The dissertation is dedicated to the problems of enhancement and further development of the methods of the cost price of the railway passenger transportation calculating. Questions regarding the necessity of developing methods of calculation the cost price in the purposes of tariffs are systematized and grounded in the work. The theoretical fundamentals of passenger transportation cost price calculation have been analyzed as well as the necessity of the existing methods enhancement was shown. Analysis was conducted in the respect of the railway transport passengers expenditures and the accuracy of cost price calculation of all the types of railway communications which is the basis of the cost price calculation for the purposes of tariffs. As the result the recommendations as for enhancement of the indirect expenditures distribution according to the types of traffic was given. For the purposes of tariffs building the principles of the long distance railway passenger transportation cost price calculation which take into account different types of trains, cars and trip distances were elaborated and suggested. The principles are based on the usage of the expenditures which are officially related to the long distance passengers transportations. The given principles include the dividing of the expenditures into parts of the operations of the passenger transportation process and into tariff components. Also, for the purposes of differentiation of the cost price in the different types of cars the correcting factor was suggested. All needed recommendations were given as for the usage of calculation results for tariffs building. The method of correcting the cost price according to the types of trains and cars in tariff purposes during periods when calculations on the railways are not being conducted has been proposed. Also the method of constant and variable expenditures determination with the purpose of obtaining minimum values of passenger tariffs on the base of variable part of the expenditures has been offered. At the end of the given work the general conclusions have been made. Also computer program was worked out to facilitate calculations and for convenient practical implementation of the suggested principles.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/5693
Appears in Collections:2002

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_Andreyeva.pdf345 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.