Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/5960
Title: Удосконалення обліку та нормування витрат дизельного палива на тягу поїздів
Other Titles: The improvement of accounting and rate setting of diesel fuel consumption to train traction
Authors: Дробаха, Володимир Ілліч
Drobakha, V. N.
Keywords: нормування
енерговитрати
локомотив
експлуатація
режими роботи
тяга поїздів
облік
контроль
rate setting
energy expenses
locomotive
operation
working regimes
train traction
accounting
control
Issue Date: 2004
Publisher: Українська державна академія залізничного транспорту
Citation: Дробаха В. І. Удосконалення обліку та нормування витрат дизельного палива на тягу поїздів : автореф. дис. ... канд. техн. наук : 05.22.07 - рухомий склад залізниць та тяга поїздів / Володимир Ілліч Дробаха ; Укр. держ. акад. залізн. трансп. - Харків, 2004. - 24 с.
Abstract: UA: Дисертація присвячена питанням підвищення ефективності процесу перевезень на залізничному транспорті за рахунок удосконалення системи нормування витрати дизельного палива, а також його оперативного обліку в режимі безперервного контролю. Розглянувши широке коло технічних і організаційних заходів, що реалізовані Укрзалізницею по економії енергоресурсів, зроблений обгрунтований висновок про те, що одним з найважливіших факторів, що забезпечують дієві результати у ресурсозбереженні є науково-обгрунтоване нормування і використання достовірного і безперервного обліку і контролю за витратою дизельного палива на тягу поїздів. Особливу значимість ці проблеми мають при експлуатації тепловозів. Здійснено класифікацію й аналіз існуючих методів нормування витрати палива на тягу поїздів, вироблена порівняльна оцінка їх вірогідності. Дані научне обгрантування і теоретична розробка метода нормування, який найбільш приємний для практичного використання при експлуатації локомотивів. Розроблено електронну систему обліку наявності дизельного палива в паливному баку тепловоза, яка призначена для здійснення безперервного контролю за витратою палива на всіх режимах роботи тепловоза і фіксації можливих несанкціонованих зливів палива, а також дозволяє визначати температуру палива і наявність води в паливному баці.
EN: The dissertation is dedicated to the questions of raising the efficiency of carrying the traffic by railway transport at the expense of the system rate setting of diesel fuel consumption improvement and also its operations accounting in the regime of continuous control. Having considered a wide range of technical and organizational measures, being realized by Ukrzaliznytsia as to the economy of energy resources, a grounded conclusion has been made that one of the most important factors providing effective results in saving resources is scientifically grounded rate setting and the usage of reliable and continuous accounting and control over the diesel fuel consumption to train traction. These problems get special importance while operating diesel locomotives. The classification and analyses of modern methods of diesel fuel consumption rate setting to train traction have been realized, the comparative estimation of their reliability has been made. The scientific grounding and the theoretical development of rate setting method, most acceptable for practical usage while operating diesel locomotives, have been given. The electronic system of accounting of diesel fuel presence in the diesel locomotive fuel tank intended for continuous control over the fuel consumption under all the working diesel locomotive regimes and for recording possible unsanctioned fuel pour offs and also determining the temperature of fuel and the presence of water in the fuel tank has been developed.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/5960
Appears in Collections:2004

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_Drobakha.pdf989.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.