Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/6865
Title: Удосконалення тягових характеристик локомотивів шляхом підвищення коефіцієнта використання зчіпної маси
Other Titles: Increase of locomotives traction properties by increase operating ratio of coupling weight
Authors: Горобченко, Олександр Миколайович
Gorobchenko, A. N.
Keywords: локомотив
струморозподілення
тяговий двигун
коефіцієнт використання зчіпної ваги
вісь, що лімітує
сила тяги
the locomotive
a current distribution
a traction motor
a use factor of the coupling weight
a limiting axis
a hauling capacity
Issue Date: 2007
Publisher: Українська державна академія залізничного транспорту
Citation: Горобченко О. М. Удосконалення тягових характеристик локомотивів шляхом підвищення коефіцієнта використання зчіпної маси : дис. ...канд. техн. наук : 05.22.07 - рухомий склад залізниць та тяга поїздів / Олександр Миколайович Горобченко ; наук. керівник Колесник І. К. ; Укр. держ. акад. залізн. трансп. - Харків, 2007. - 190 с. - Бібліогр. : с. 174-182.
Abstract: UA: Горобченко О. М. Удосконалення тягових характеристик локомотивів шляхом підвищення коефіцієнта використання зчіпної маси. - Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за фахом 05.22.07 - рухомий склад залізниць та тяга поїздів; Українська державна академія залізничного транспорту; Харків, 2006. Дисертація присвячена науково-прикладній задачі підвищення рівня використання тягових властивостей локомотивів. В результаті досліджень стану і використання технічних засобів по підвищенню тягових якостей локомотивів шляхом усунення нерівномірності струморозподілення в силовому колі і ступеня використання зчіпної маси локомотивами, що експлуатуються встановлено, що існуючі технічні засоби працюють на низькому рівні і не мають очікуваної ефективності у процесі експлуатації. Для підвищення ефективності використання локомотивів пропонується новий спосіб регулювання тягових електродвигунів відповідно до виведеного характеру регулювання струму навантаження; пропонується новий спосіб розташування колісно-моторних блоків під локомотивом, що дає можливість реалізувати додаткове тягове зусилля. Розроблена математична модель силового кола локомотива дозволила провести експерименти по підвищенню ефективності використання локомотивів запропонованими способами. Дослідження локомотивів, що експлуатуються, з перестановкою колісно-моторних блоків за розробленим способом підтвердили правильність зроблених теоретичних висновків. EN: Gorobchenko A. N. Increase of locomotives traction properties by increase operating ratio of coupling weight. - Manuscript. The dissertation on competition of a scientific degree of candidate of engineering science on a speciality 05.22.07 - a rolling stock of railways and traction of trains; Ukrainian state academy of a railway transport; Kharkov, 2006. The dissertation is devoted to a scientific problem of increase use level of traction properties of locomotives. Are in-process investigated: a condition and use of hardware components on raise of traction qualities of locomotives by elimination of irregularity of a current distribution in a power circuit; a condition of a current distribution at maintained locomotives; agency of an inequality of currents of loading on branches on an implemented tractive force and on operating modes of elements of a power circuit; extent of use of coupling weight maintained locomotives. For increase of efficiency of use of locomotives the new control mode of traction motors is offered according to the inferred control action of a magnetic stream. The key diagram of the device of management is developed by traction motors which in a regime of maximum use of a hauling capacity on the clutch makes decrease of traction force of limiting mounted axles and raise of a hauling capacity reloaded axes. Except for it the new technique of an arrangement of wheel - motor blocks under the locomotive which essence will consist in the following is offered. On limiting axis of the locomotive the block implementing according to the characteristics the least tractive force is established. The developed computer model of a power circuit of the locomotive has allowed to make experiments on raise of efficiency of use of locomotives by offered ways. Researches of maintained locomotives with rearrangement of wheel - motor blocks by an offered technique have proved the made theoretical leading-outs.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/6865
Appears in Collections:2007

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dis_Gorobchenko.pdf529.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.