Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/807
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorОробінський, Олександр Васильович-
dc.contributor.authorАксьонова, Наталія Анатоліївна-
dc.contributor.authorПетухов, Вадим Михайлович-
dc.contributor.authorOrobinskiy, Alexandr Vasil’evich-
dc.contributor.authorAksenova, Natalya Anatolyevna-
dc.contributor.authorPetuhov, Vadim Mykhaylovych-
dc.date.accessioned2018-12-03T09:14:24Z-
dc.date.available2018-12-03T09:14:24Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationОробінський, О. В. Кінематика руху колісної пари після сходу з рейок / О. В. Оробінський, Н. А. Аксьонова, В. М. Петухов // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. - 2018. - Випуск 179. - С. 6-13.uk_UA
dc.identifier.issn1994-7852 (print); 2413-3795 (online)-
dc.identifier.urihttp://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/807-
dc.description.abstractUA: Для створення алгоритму визначення сходу вагона з рейок розроблена кінематична модель руху колісної пари по шпалах. Для цього на першому етапі створення моделі було визначено траєкторію руху колісної пари після її сходу з рейок, визначено миттєві центри швидкостей осі колеса. Кінематичний аналіз такого руху колеса показав, що амплітуда і частота коливань колісної пари при її русі після сходу з рейок залежать від діаметра колеса, ширини шпал, а також від відстані між шпалами. Надалі це дозволить створити надійний алгоритм розпізнавання сходу колісних пар для побудови апаратного і програмного забезпечення технічної системи виявлення сходів вагонів.uk_UA
dc.description.abstractEN: The work is devoted to a deep study of the kinematics of a wheeled pair at the derailment of a railroad car. Attention to this subject is increased, since the damage caused by the descent of passenger and freight trains is sufficiently great. Currently available technical means do not allow timely identification of the car wagon, and the data presented in the literature, sufficiently, do not allow to create the necessary equipment for its detection. In order to solve this problem, the work of studying the movement of the wheeled car after the derailment. A trajectory and a kinematic model of the motion of a wheel along a tie lattice are constructed. The wheel pair after its descent from the rail moves, as a rule, along the sleeper grille. Accordingly, its trajectory of motion depends on the upper structure of the path in this section. In this case, the wheels continue to move along the axis of the path. In this paper, for the initial simplification, only the movement of the wheel in a plane parallel to the vertical plane of the track axis is considered. Also, the inelastic deformation of sleepers at low speeds is not taken into account. The kinematics of the movement of the wheel along the sleepers, that is, after the derailment, has been analyzed. Analytic dependencies of the connection between the movement of the wheel and the parameters of the upper structure of the path are made. It is shown that the amplitude and frequency of oscillations of a wheel pair at its descent depend on the diameter of the wheel, the width of the horizontal surface of the sleeper and the distance between the axes of the sleepers. Instantaneous centers of wheel velocities at characteristic points are determined. The developed kinematic model determines the main diagnostic signs of the derailment of wagons from the rail. This will make it possible to create a reliable descent recognition algorithm for constructing the hardware and software of the technical control system for car wagons from the rail. This model allows us to use it later to create the sensors of the descent.-
dc.publisherУкраїнський державний університет залізничного транспортуuk_UA
dc.subjectвагонuk_UA
dc.subjectколісна параuk_UA
dc.subjectмиттєвий центр швидкостіuk_UA
dc.subjectкінематичний аналізuk_UA
dc.subjectтраєкторіяuk_UA
dc.subjectrailway carriageuk_UA
dc.subjectwheeluk_UA
dc.subjectthe instantaneous center of speeduk_UA
dc.subjectkinematic analysisuk_UA
dc.subjecttrajectoryuk_UA
dc.titleКінематика руху колісної пари після сходу з рейокuk_UA
dc.title.alternativeKinematics of movement of a wheel pair after its derailmentuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Випуск 179

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Orobinskiy.pdf303.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.