Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/82
Title: Оптимізація управління пропускною спроможністю залізничної мережі в умовах швидкісних пасажирських перевезень
Other Titles: Optimization of railway network capacity management in conditions of speed passenger transportation
Authors: Долгополов, Петро Віталійович
Черепков, Олександр Сергійович
Карпов, Роман Миколайович
Dolgopolov, Peter
Cherepkov, Alexander
Karpov, Roman
Keywords: модель
поїздопотік
пропускна спроможність
поїзд
високошвидкісний рух
обмеження
залізнична мережа
управління
теорія графів
диспетчер
model
train traffic
throughput
train
high-speed traffic
restrictions
railway network
Issue Date: 2017
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Долгополов П. В. Оптимізація управління пропускною спроможністю залізничної мережі в умовах швидкісних пасажирських перевезень / П. В. Долгополов, О. С. Черепков, Р. М. Карпов // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. - 2017. - Випуск 173. - С. 155-161.
Abstract: UA: Розроблено оптимізаційну математичну модель управління пропускною спроможністю залізничної мережі на основі методу Дейкстрі, транспортної задачі відкритого типу з обмеженнями та методу Форда-Фалкерсона. Модель враховує обмеження пропускної спроможності дільниць полігона, потрібні розміри поїздопотоків (у тому числі швидкісних) та вартість слідування поїзда по кожній дільниці. Реалізація моделі дасть можливість ефективніше розподіляти поїздопотоки на залізничному полігоні в умовах швидкісного пасажирського руху.
EN: At the present time, it is relevant to develop organizational and technical measures to increase the available throughput of the network by optimizing the flow of trains, taking into account operational changes in its topological structure during repairs, as well as the cost of passing trains across every segment. The implementation of this task is complicated by the introduction of high-speed passenger trains into the train traffic graph, since at speeds up to 160 km / h and, in the future, up to 200 km / h, create a significant nonparallel graph of train traffic, which reduces the existing capacity of segments and the railway network as a whole. Therefore here an optimization mathematical model of controlling the capacity of the railway network is developed on the basis of mathematical apparatuses of graph theory, namely the Dijkstra`s method, the open-type transport problem with constraints, and the Ford-Falkerson method. The model takes into account the limitations of the capacity of sections of the railway network, the predicted dimensions of the flows of freight and passenger (including high-speed) trains, as well as the cost of passing the train for each section. The implementation of the constructed model in the information and control system of dispatching control will allow more efficient distribution of train traffic on a ramified railway network in conditions of mass high-speed passenger traffic.
URI: https://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/82
ISSN: 1994-7852 (рrint); 2413-3795 (оnline)
Appears in Collections:Випуск 173

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dolgopolov.pdf181.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.