Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/8204
Title: Багатокритеріальна раціоналізація конструктивних параметрів сталезалізобетонних прольотних будов мостів при реконструкції
Other Titles: Многокритериальной рационализация конструктивных параметров сталежелезобетонных пролетных строений мостов при реконструкции
Multi-criteria rationalization of structural parameters of steel- reinforced concrete bridge spans during reconstruction
Authors: Каплін, Роман Борисович
Каплин, Р. Б.
Kaplin, R. B.
Keywords: сталезалізобетон
прогонова будова
енергетичний підхід
оптимальна конструкція
сталежелезобетон
пролетное строение
энергетический подход
оптимальная конструкция
steel-reinforced concrete
spans
energy approach
optimal design
Issue Date: 2021
Publisher: Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова
Citation: Каплін Р. Б. Багатокритеріальна раціоналізація конструктивних параметрів сталезалізобетонних прольотних будов мостів при реконструкції : автореф. дис. ...канд. техн. наук : 05.23.01 – будівельні конструкції, будівлі та споруди / Каплін Роман Борисович ; Укр. держ. ун-т залізн. трансп. - Харків, 2021. - 30 с.
Abstract: UA: Дисертація присвячена раціоналізації конструктивних параметрів сталезалізобетонних прольотних будов мостів, що включають в себе перфоровані металеві блоки коробчастого перетину та ефективну залізобетонну плиту проїзної частини. В дисертації розглянуті питання вдосконалення конструкції сталезалізобетонної прогонової будови автомобільно-дорожнього мосту та її чисельного та експериментального дослідження, а також методів раціоналізації та управління її характеристиками. Для запропонованих систем обґрунтовано критерії раціоналізації і визначено внутрішні та зовнішні керуючі параметри. На базі отриманих теоретичних даних сформовано нове конструктивне рішення прогонової будови, в якому стисла частина представлена у вигляді полегшеної залізобетонної плити, а розтягнута – у вигляді металевої просторової частини, що складається з перфорованих пластин з нерегулярною топологією отворів. Проведено оцінку впливу ефективної залізобетонної плити на напружено- деформований стан перфорованої металевої балки та перерізу в цілому. Проведено натурні експериментальні дослідження сталезалізобетонного блоку прогонової будови. У ході експерименту було підтверджено факт надійної спільної роботи залізобетонної плити з металевою частиною. Аналіз отриманих результатів дозволяє судити про високу жорсткість системи і свідчить про пружну роботу матеріалів. Слід вказати, що характер деформування системи підтверджує коректність складеної теоретичної моделі, а отримані експериментальні дані збігаються з теоретичними з похибкою, що не перевищує 15%. RU: Диссертация посвящена рационализации конструктивных параметров сталежелезобетонных пролетных строений мостов, включающих в себя перфорированные металлические блоки коробчатого сечения и эффективную железобетонную плиту проезжей части. В диссертации рассмотрены совершенствования конструкции сталежелезобетонных пролетного строения автомобильно-дорожного моста и ее численного и экспериментального исследования, а также методов рационализации и управления ее характеристиками. Для предложенных систем обоснованы критерии рационализации и определены внутренние и внешние управляющие параметрами. На базе полученных теоретических данных сформировано новое конструктивное решение пролетного строения, в котором сжатая часть представлена в виде облегченной железобетонной плиты, а растянутая – в виде металлической пространственной части, состоящей из перфорированных пластин с нерегулярной топологией отверстий. Проведена оценка влияния эффективной железобетонной плиты на напряженно-деформированное состояние перфорированной металлической балки и сечения в целом. Проведены натурные экспериментальные исследования стале- железобетонного блока пролетного строения. В ходе эксперимента было подтверждено факт надежной совместной работы железобетонной плиты и металлической части. Анализ полученных результатов позволяет судить о высокой жесткости системы и свидетельствует об упругой работе материалов. Следует указать, что характер деформирования системы подтверждает корректность составленной теоретической модели, а полученные экспериментальные данные совпадают с теоретическим с погрешностью, не превышающей 15%. EN: The thesis is devoted to the rationalization of the design parameters of steel- reinforced concrete bridge spans, including perforated metal box-section blocks and an effective reinforced concrete slab of the roadway. The dissertation deals with the issues of improving the design of steel-reinforced concrete spans of an auto-road bridge and its numerical and experimental research, as well as methods for rationalizing and controlling its characteristics. For the proposed systems, rationalization criteria are justified and internal and external control parameters are determined. The classification, general characteristics and design features of the most common reinforced concrete girder structures of bridges are considered. The main advantages and disadvantages of these systems, as well as design features of the details of the combination of metal and reinforced concrete part of the structure are considered. The experience of application of lightweight effective metal and reinforced concrete elements in the form of perforated beams and reinforced concrete slab with hollow formers is also analyzed. On the basis of the obtained theoretical data, a new structural solution of the span was formed, in which the compressed part is presented in the form of a lightweight reinforced concrete slab, and the stretched part is presented in the form of a metal spatial part, which consists of perforated plates with an irregular topology of holes. The configuration of the perforated metal element under the conditions of multicriteria is obtained. A method of manufacturing of perforated elements with irregular topology and steps of holes is proposed. To determine the efficiency of the reinforced concrete slab, an algorithm for determining the optimal height of the cross section of the girder and the impact of the reinforced concrete slab on the height of the metal part of the structure is proposed within the framework of the specified design solution. A theoretical calculation model of the proposed reinforced concrete span structure is constructed, on the basis of which an analysis of the stress-strain state is performed. The theoretical study was carried out according to two calculation schemes of span structures, consisting of three blocks connected by high-strength bolts and a single reinforced concrete slab. The first considered model is a span structure with metal perforated blocks having a regular pitch and width of holes. The second is represented by a span structure, with metal perforated blocks, have an irregular pitch and width of holes. In general, the analysis allows us to judge the positive impact of the use of perforated elements with irregular pitch and hole width, as it reduces the deflections of the structure, as well as minimize the values arising in the belts and elements, forces and stresses up to 40%. Full-scale experimental studies of the steel-reinforced concrete block of the superstructure have been carried out. During the experiment, the fact of reliable joint operation of the reinforced concrete slab with the metal part of the model was confirmed. The analysis of the obtained results allows one to judge the high rigidity of the system and testifies to the elastic work of materials. It should be noted that the nature of the deformation of the system confirms the correctness of the compiled theoretical model, and the obtained experimental data coincide with the theoretical ones, while the discrepancy does not exceed 15%. The proposed construction of a reinforced concrete girder structure was implemented as a design option during the repair of a reinforced concrete bridge across the Lipchik River in the village of Lipci on the S-212570 highway and during the reconstruction of the bridge on the Lenina str. across the river Sukhiy Torets in Barvinkove. The technical and economic comparison of the proposed structure of reinforced concrete girder structure with reinforced concrete and metal analogues confirms the positivity of the proposed solution.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/8204
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_Kaplin.pdf1.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.