Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/8829
Title: Врахування когнітивної дистанції у знання-орієнтованій теорії фірми
Other Titles: Учет когнитивной дистанции в знание-ориентированной теории фирмы
Considering а cognitive distance in knowledge-based theory of a firm
Authors: Чала, Оксана Вікторівна
Чала, Е. В.
Chala, O. V.
Keywords: організаційні знання
когнітивна дистанція
неявні знання
екстерналізація знань
организационные знания
когнитивная дистанция
неявные знания
экстернализация знаний
organizational knowledge
cognitive abilities of employees
implicit knowledge
externalization of knowledge
Issue Date: 2013
Publisher: Українська державна академія залізничного транспорту
Citation: Чала, О. В. Врахування когнітивної дистанції у знання-орієнтованій теорії фірми [Текст] / О. В. Чала // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2013. – № 44. – С. 198-201.
Abstract: UA: В статті розглянуто вплив когнітивних механізмів та організаційних знань на діяльність підприємства в умовах економіки знань. Узагальнено особливості причин існування, меж, організаційної структури та порядку функціонування підприємства у відповідності до знання-орієнтованих підходів. Набула подальшого розвитку знанняорієнтована теорія фірми шляхом врахування когнітивної дистанції, що забезпечує ефективну передачу явних та неявних знань, і як наслідок, ефективне впровадження інновацій. RU: В статье рассмотрено влияние когнитивных механизмов и организационных знаний на деятельность современного предприятия. Обобщены особенности причины существования, границ, организационной структуры и порядка функционирования предприятия в соответствии со знание-ориентированным подходом. Получила дальнейшее развитие знание-ориентированная теория фирмы путем выбора когнитивной дистанции, обеспечивающей эффективную передачу явных и неявных знаний, и как следствие, эффективное внедрение инноваций. EN: The impact of organizational knowledge and cognitive functions on the activities of the modern enterprise are considered in the article. According to author opinion, the problem of integration of cognitive possibilities of individuals at the use of knowledge for creation of new products and services is not solved yet. The reasons of existence, boundaries, organizational structure and functioning of the enterprise in accordance with the knowledge-based approach are proposed. Reasons of existence and competitive edges of enterprise are based in possibility of creation, combining and use of knowledge with greater efficiency in relation to a market. The uniqueness of knowledge as a resource is formed by integration of documented encoded knowledge and expertise of staff. The hierarchy of factors which represent connection of knowledge with cognition and influence on activity of enterprise is offered. Knowledge-based theory of the firm is developed by considering the cognitive distance, provides efficient transfer of explicit and tacit knowledge, and as a consequence, the effective implementation of innovations.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/8829
ISSN: 2075 - 4892
Appears in Collections:№ 44

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chala.pdf407.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.