Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/9459
Назва: Оцінювання та нapощування інтелектуального капіталу вагонної дільниці АТ «Укрзалізниця»
Інші назви: Evaluation and increase of intellectual capital Of a railcar section of JSC Ukrzaliznytsia
Автори: Назаренко, Ірина Леонідівна
Погорілець, Н.А.
Nazarenko, I.L.
Pohorilets, N.A.
Ключові слова: інтелектуальний капітал
залізничний транспорт
методика оцінювання інтелектуального капіталу
вагонна дільниця
SWOT-аналіз
цифровізація
intellectual capital
railway transport
methods of intellectual capital assessment
railcar section
SWOT-analysis
digitization
Дата публікації: 2021
Видавництво: Український державний університет залізничного транспорту
Бібліографічний опис: Назаренко, І.Л. Оцінювання та нapощування інтелектуального капіталу вагонної дільниці АТ «Укрзалізниця» / І. Л. Назаренко, Н. А. Погорілець // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2021. – № 75. – С. 33-42.
Короткий огляд (реферат): UA: В статті виконані розрахунки рівня інтелектуального капіталу Полтавської вагонної дільниці у 2016 – 2020 рр. Протягом розглянутого періоду він зменшився до 0,349 або на 15,5%, в основному за рахунок зменшення показника споживчого капіталу, незважаючи на незначне підвищення показників організаційного та людського капіталів. Виконаний SWOT-аналіз інтелектуального капіталу досліджуваного підприємства, який показав, що однією з найперспективніших можливостей нарощування ІК вагонної дільниці є цифровізація. На основі Дорожньої карти цифрової трансформації залізниці виділено цифрові технології які повинні впроваджуватися у вагонних дільницях, а саме: «Інтелектуальний пасажирський вагон», «Інтелектуальний пасажирський склад», а також «Мобільність як послуга». EN: The calculations of the level of intellectual capital of Poltava Railcar section in 2016 – 2020 have been done in the article. The level of intellectual capital ranged from 0.328 to 0.429, which corresponds to the average level, and at the end of the period decreased to 0.349 or 15.5%. This was mainly due to a decrease in consumer capital (because of a decrease in the share of income from ancillary activities and the share of work performed to the side), despite the slight increase in organizational and human capital. The SWOT-analysis of the intellectual capital of the researched enterprise has been done in the article. The results of the SWOT analysis showed that one of the most promising opportunities to increase the intellectual capital of the railcar section is digitalization. After analyzing the Roadmap for the digital transformation of the railway, we have identified digital technologies related to the car section, namely: "Intelligent passenger car", "Intelligent passenger train", as well as "Mobility as a service". JSC Ukrzaliznytsia is developing the Intelligent Passenger Car technology now. Viber and Telegram chatbots were launched in early 2021 with the functions of direct ticket sales, ordering food during the trip, displaying the schedule, returning purchased tickets, informing about arrival. delay, track number, etc. It is concluded that conductors of passenger cars will be responsible for Internet services on the train, and they will solve all passenger issues. And this requires increasing the digital literacy of conductors (note, as well as train chiefs) and the level of their corporate culture, courtesy, willingness to help, etc., which are components of intellectual capital. It is determined that JSC Ukrzaliznytsia should provide conductors with all necessary electronic devices and organize training on the usage of these devices and of relevant mobile applications. Prospects for further research may be the development of measures for digitization and other measures to increase the intellectual capital of railcar sections.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/9459
ISSN: 2075 - 4892
Розташовується у зібраннях:№ 75

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Nazarenko.pdf797.33 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.