Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/10101
Title: Фізична модель взаємодії металевих поверхонь при граничному терті
Other Titles: Physical model of co-operation of metal surfaces at border friction
Authors: Коновалов, Павло Євгенійович
Konovalov, P. E.
Keywords: фізична модель
адгезійна та полімолекулярна складова
мастильна плівка
несуча здатність
інтенсивність зношування
граничне тертя
physical model
adhesive and polymolecular constituent
lubricating film
bearing capacity
wear rate
boundary friction
Issue Date: 2014
Publisher: Українська державна академія залізничного транспорту
Citation: Коновалов П. Є. Фізична модель взаємодії металевих поверхонь при граничному терті / П. Є. Коновалов // Збірник наукових праць Української державної академії залізничного транспорту. - 2014. - Вип. 148(1). - С. 138-142.
Abstract: UA: Метою роботи є побудова фізичної моделі опорної поверхні плями контакту при граничному терті і визначення залежності між товщиною граничного мастильного шару і площею адгезионного контакту тіл тертя. Відмінністю роботи є врахування наявності граничних шарів мастила на поверхнях тертя, їх характеристик, несучої здатності і впливу на процеси, які протікають в трібоузлах при граничному терті.
EN: The aim of the given work is to build a physical model of a contact spot bearing surface under boundary lubrication and the determination of the dependence between the thickness of boundary lubrication layer and the area of adhesive contact of bodies of frictions. The distinguishing feature of the given work is the registration of the availability of boundary lubrication layers on friction surfaces, their characteristics, bearing capacity and their influence on the processes which take place in tribo-nodes under boundary friction. The proposed physical model allows us to determine the dependence of the value of adhesive and polymolecular constituents of the area of that contact upon the effective thickness of lubricating film, which may be used for searching effective practical solutions, aimed at the reduction of friction unit wear rate and the improvement of mating surfaceswear-preventive property.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/10101
ISSN: 1994-7852 (print); 2413-3795 (online)
Appears in Collections:Випуск 148. Т. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Konovalov.pdf448.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.