Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/1304
Title: Дефініція особливостей дуального зносу гальмових колодок вантажних вагонів
Other Titles: Definition of the dual wear features of the brake shoes of freight cars
Authors: Равлюк, Василь Григорович
Ravlyuk, Vasyl
Keywords: вагон
гальмова важільна передача
гальмова колодка
дуальний знос
модель
статистичний матеріал
wagon
brake lever gear
brake pad
dual wear
model
statistical material
Issue Date: 2019
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Равлюк, В. Г. Дефініція особливостей дуального зносу гальмових колодок вантажних вагонів [Текст] / В. Г. Равлюк // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. - 2019. - Вип. 183. - С. 46-59.
Abstract: UA: Визначено особливий характер двоплощинного переломного профілю зносу гальмових колодок, що спостерігається у великій кількості гальм сучасних вантажних вагонів, за якого вперше виявлено як явище та введено поняття дуального фрикційного зносу гальмових колодок. Апробовано графоаналітичний алгоритм для дуального зносу колодок, який дає змогу визначити величину і напрямок дії силових факторів, що обумовлюють верхню стертість гальмових колодок і дуальний фрикційний їх знос. Отримані рівняння дають можливість на відповідному етапі оцінювати знос і його вплив на напружено-деформований стан колодок з метою подальшого врахування міцності за різних товщин колодок. EN: The work identifies the special character of the two-plane turning profile of brake pad wear, which takes place in a large number of brakes of modern freight wagons, for which the phenomenon was first discovered, and the notion of dual frictional wear of brake pads was introduced. A new scientific approach and a method of research of a problem connected with dual frictional wear of brake pads are presented. A physical parameter is introduced as well as a mathematical expression of the duality coefficient of wear of the brake pad, which will be used in further studies and braking calculations. The stages of formation of wear on the working surfaces of brake pads are shown, which arises as a result of the complex formation of dual wear on the dynamics of the trolley on the inequalities of the rail track (preferably without braking). It is proved that the part of the working mass of the pads, which works useful during braking determines their resource, until the time, until it exhausts its stock of the weight of the brake pad having already dual wear. In order to study the dual wear of brake pads in comparison with the known monistic (monopole), statistical material was collected by measuring in three sections of the thickness of the pads for different types of freight wagons with set running rises under operating conditions. The results of the measurements were processed in the specialized computer program "STATISTIKA 10" and graphical indicators were obtained, confirming the results of theoretical studies.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/1304
ISSN: 1994-7852
Appears in Collections:Випуск 183

Files in This Item:
File SizeFormat 
Ravlyuk.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.