Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/143
Title: Покращення електромагнітної сумісності тягового електропривода змінного струму шляхом застосування 4QS-випрямлячів
Other Titles: Улучшение электромагнитной совместимости тягового электропривода переменного тока путем применения 4QS-выпрямителей
Emc improvment research of three-phase active rectifiers with power factor correction in regenerative mode
Authors: Нерубацький, Володимир Павлович
Плахтій, Олександр Андрійович
Гладка, Ангеліна Валеріївна
Nerubatskyi, Volodymyr Pavlovych
Plakhtiy, Alexandr Andreevich
Gladka, Angelina Valeriivna
Keywords: рекуперація
активний підвищувальний випрямляч
корекція коефіцієнта потужності
рекуперация
активный повышающий выпрямитель
коррекция коэффициента мощности
four-quadrant power conversion
three-phase active boost rectifier
power factor correction
Issue Date: 2018
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Нерубацький, В. П. Покращення електромагнітної сумісності тягового електропривода змінного струму шляхом застосування 4QS-випрямлячів [Текст] / В. П. Нерубацький, О. А. Плахтій, А. В. Гладка // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. - 2018. - Випуск 178. - С. 21-28.
Abstract: UA: У статті наведено систему керування вхідного 4Q-випрямляча, що реалізує коефіцієнт потужності тягового електропривода в режимах тяги та рекуперації близький до одиниці. Корекція коефіцієнта потужності реалізується як у режимі активного випрямляча, так і в режимі рекуперації. Виконано дослідження процесів в активному випрямлячі у програмному пакеті Matlab та виконано аналіз якості енергії. Запропоновано систему керування, яка реалізує режим рекуперації з високими енергетичними показниками. EN: One of promising areas of energy efficiency in railway transport is application of fourquadrant AC/DC converter with high power factor on the traction substations. The thyristor and diode three-phase rectifiers, which used on the AC/DC traction substations, have a number of drawbacks. In some cases, they do not provide the ability to recover energy, but also they are powerful source of current harmonic for general industrial electric grid. The presence of higher harmonics in power grid has the following negative consequences: distortion of the supply voltage; pickup in telecommunication and control circuits; heating and additional losses in transformers and electrical machines, which are powered from the power supply system; reducing the efficiency of the power supply system and technical devices. There are various topologies of active rectifier circuits for correction of power factor. However, it is worth noting that not all topologies of active rectifiers allow to implement bidirectional energy transfer. Neither VIAA rectifier circuit nor single-circuit three-phase rectifiers do not realize recovery. An optimal circuit for the recovery is the circuit of an active three-phase booster rectifier. The circuit allows to control the output voltage in the active rectifier mode, as well as the power factor close to one, both in the active rectification mode and in the recuperation mode. There are various control systems for active rectifier with correction of power factor. The most promising control systems are: hysteresis control system, vector control system and direct power control system. A significant advantage of a hysteresis control system is its relative simplicity of implementation, high reliability, high realized power factor.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/143
ISSN: 1994-7852
Appears in Collections:Випуск 178

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nerubatskyi.pdf379.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.