Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/14813
Title: Аналіз технічного стану буксових вузлів вантажних вагонів
Other Titles: Analysis of the technical condition of axle boxes of freight cars
Authors: Мартинов, Ігор Ернстович
Труфанова, Альона Володимирівна
Шовкун, Вадим Олександрович
Шарий, Олексій Леонідович
Мартиросян, Сергій Робертович
Martynov, Igor
Trufanova, Alyona
Shovkun, Vadim
Sharyi, Оleksii
Мartirosyan, Sergey
Keywords: вантажний вагон
буксовий вузол
відмова
надійність
безпека
роликовий підшипник
freight car
axle box
failure
reliability
safety
roller bearing
Issue Date: 2023
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Мартинов І. Е. Аналіз технічного стану буксових вузлів вантажних вагонів / І. Е. Мартинов, А. В. Труфанова, В. О. Шовкун, О. Л. Шарий, С. Р. Мартиросян // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. - 2023. - Випуск 203. - С. 63-72.
Abstract: UA: Розглянуто стан безпеки руху у вагонному господарстві АТ «Укрзалізниця». Отримано динаміку змін кількості відчеплень вагонів на шляху прямування. Визначено основні причини відчеплень. Встановлено, що значна частина відчеплень викликана відмовами буксових вузлів вагонів. Проведено аналіз причин відмов. Показано, що існуюча конструкція букси не забезпечує необхідний рівень надійності. Перспективним напрямом підвищення надійності є використання підшипників касетного типу та модернізація корпусів букс.
EN: The article is devoted to the analysis of the level of safety on Ukrainian railways. The reliability of wagons plays an important role in ensuring safety. Uncoupling of wagons along the route due to failures of wagon structural elements causes transport incidents and can lead to an emergency. The most common reason for uncoupling a wagon from a train is axle box failures. The conducted studies show that the absolute number of uncouplings of wagons along the route has decreased compared to 1995. But the number of uncouplings caused by roller axle box failures remains at a high level with certain fluctuations. Functional dependences characterizing the change in the number of cuts over time are determined. For a more complete description of the change in the level of traffic safety on the railways, the performance indicators were considered depending on the overall performance of the railway transport. In particular, the number of working park was taken into account. It has been established that over the past decade, in relation to the working fleet, the number of wagon failures due to the fault of roller axle boxes remains practically at the same level. An analysis of the causes of failures shows that the main one is damage to cylindrical roller bearings. This is followed by end mount failures.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/14813
ISSN: 1994-7852 (print); 2413-3795 (online)
Appears in Collections:Випуск 203

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Martynov.pdf849.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.