Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/1579
Title: Визначення навантаженості контейнера, розміщеного на вагоні-платформі при пружно-в’язкій взаємодії фітингів з фітинговими упорами
Other Titles: Determination of loading for a container located on a flat wagon under visco-elastic interaction between fittings and fitting stops
Authors: Ловська, Альона Олександрівна
Lovska, Alyona Oleksandrivna
Keywords: контейнер
динамічна навантаженість
міцність
маневрове співударяння
контейнерні перевезення
container
dynamic loading
capacity
shunting impacts
container transportation
Issue Date: 2019
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Ловська, А. О. Визначення навантаженості контейнера, розміщеного на вагоні-платформі при пружно-в’язкій взаємодії фітингів з фітинговими упорами / А. О. Ловська // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. - 2019. - Вип. 184. - С. 6-19.
Abstract: UA: У статті наведені результати визначення навантаженості несучої конструкції контейнера, розміщеного на вагоні-платформі при маневровому співударянні. Для забезпечення міцності контейнера при експлуатаційних режимах навантаження запропоновано постановку у фітинги пружно-в’язкого зв’язку. Доцільність запропонованих рішень підтверджено математичним моделюванням динамічної навантаженості контейнера з подальшим визначенням показників міцності його конструкції. Проведені дослідження сприятимуть створенню контейнерів нового покоління з покращеними техніко-економічними та екологічними показниками. EN: The article deals with determination of the dynamic loading of a universal dry cargo container located on a flat wagon under shunting impacts. In order to decrease the impact loads between the fittings of a container and the fitting stops of a flat wagon under shunting impacts when the impact loads exceed the friction force between the horizontal planes of the fittings and fitting stops, the author proposed to install elastic or viscous elements in the fittings of the container. The mathematical modelling was conducted for determination of the dynamic loads on a container considering the improvements. A 1СС type container located on a 13-4012 flat wagon was chosen as a prototype container. The mathematical model considered displacements of the container located on the flat-wagon at shunting impacts, i.e. displacements of the fittings of the container relative to the fitting stops of the flat-wagon. The modelling was conducted for viscoelastic interaction in the fittings of the container. The solution to the differential equations of motion was made in Mathсad by reducing them to the Cauchy form with subsequent integration by the Runge–Kutta method. The optimal parameters of visco-elastic interaction together with their conformity with the dynamic loads to the container were determined. The strength calculation for the container with consideration of measures regarding improvement and determination of dynamic loads were made. The finite-element method in CosmosWorks was used as a calculation method. It was established that the container capacity at shunting impacts was ensured.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/1579
ISSN: 1994-7852
Appears in Collections:Випуск 184

Files in This Item:
File SizeFormat 
Lovska.pdf388.47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.