Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/1581
Title: Новий метод динамічного синтезу високоефективних кулачків привода клапанів транспортних дизелів
Other Titles: New method of dynamic synthesis of highly cam drive valves of diesel
Authors: Мороз, Володимир Ілліч
Братченко, Олександр Васильович
Громов, Володимир Ігорович
Moroz, Volodimir Illich
Bratchenko, Alexander Vasilyevich
Gromov, Volodimir Igorovych
Keywords: транспортні дизелі
привод клапанів
кулачки
динамічний синтез
новий метод
transport diesel engines
valve drive
cam
dynamic synthesis
new method
Issue Date: 2015
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Мороз, В. І. Новий метод динамічного синтезу високоефективних кулачків привода клапанів транспортних дизелів / В. І. Мороз, О. В. Братченко, В. І. Громов // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. - 2019. - Вип. 184. - С. 27-36.
Abstract: UA: Запропоновано новий метод динамічного синтезу безударних профілів кулачків привода клапанів форсованих транспортних дизелів. Зазначено, що особливістю такого методу є формування базової кривої прискорень штовхача, параметри якої ураховують не тільки умови забезпечення якісних газообмінних процесів у циліндрі, а і встановлені обмеження на виготовлення та характеристики функціонування механізмів привода клапанів. Надано результати профілювання нових кулачків привода клапанів транспортного дизеля ЧН26/27, проведеного з використанням розробленого методу. Показано, що застосування кулачків з новими профілями на працюючому дизелі забезпечить суттєве підвищення часу-перерізу клапанів. Обґрунтовано рекомендації щодо використання розглянутого підходу при конструюванні нових і модернізації існуючих чотиритактних транспортних дизелів.
EN: A new method of dynamic synthesis without shock profiles cams of the drive valves of the forced transport diesels has been proposed. It is noted that the knot torque of such a method is the formation of the basic acceleration curve of the pusher, whose parameters are taken into account not only the conditions for ensuring high-quality gas exchange processes in the cylinder, but also the restrictions on the manufacture and characteristics of the operation of the valve actuator mechanisms are established. Features of the practical implementation of the new method, which involves the implementation of separate stages: the formation of basic technical conditions and restrictions on the cam profiling, determining the basic parameters of the acceleration curve of the pusher in sections of positive and negative values, simulation of the characteristics of the operation of the mechanism of the valve actuator with the cam of the proposed profile. Moreover, the basis for research on determining the basic parameters of the acceleration curve is the generalized mathematical models that are developed using the methods of mathematical planning of the experiment. The results of profiling of new couplings of the drive of the valves of the transport diesel engine D80 conducted using the developed method are presented. It is shown that the application of cam with new profiles on a working diesel engine will significantly increase the timesection of the valves. The materials presented in the article allow solving complex problems of dynamic synthesis of gas-distributing cams of forced transport diesels. Such cams (in comparison with cams, which are profiled by known techniques) provide achievement of extremely high values of time of crossing of valves taking into account corresponding technical, technological constraints, strength requirements, acceptable values of the maximum angle of the cam pressure on the pusher and the coefficient of reserve of valve springs by forces of inertia.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/1581
ISSN: 1994-7852 (рrint); 2413-3795 (оnline)
Appears in Collections:Випуск 184

Files in This Item:
File SizeFormat 
Moroz.pdf318.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.