Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/1586
Title: Визначення технологічних параметрів рейкозмащувачів аерозольного типу
Other Titles: Determination of technological parameters of the aerosol type rail lubricators
Authors: Асадов, Башір Сабір Оглу
Asadov, Bashir Sabir Ohlu
Keywords: рейка
мастильний матеріал
стиснене повітря
рейкозмащувач
аерозоль
rail
lubricant
compressed air
rail lubricators
aerosol
Issue Date: 2019
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Асадов, Б. С. Визначення технологічних параметрів рейкозмащувачів аерозольного типу / Б. С. Асадов // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. - 2019. - Вип. 184. - С. 108-114.
Abstract: UA: У статті наведені результати експериментальних досліджень технологічних параметрів дослідного зразка рейкозмащувача аерозольного типу. Дослідний зразок являє собою мастильний агрегат закритого типу, який живиться стисненим повітрям і дає змогу виконувати регулювання подачі повітря та оливи до робочої форсунки. Для нанесення мастильного матеріалу на робочу поверхню використовується коаксіальна форсунка із зовнішнім утворенням аерозолю – суміші оливи та повітря. Вимірювались геометричні розміри плями оливи, нанесеної на вертикальну поверхню, залежно від відстані між форсункою та поверхнею. Також були встановлені залежності ширини плями оливи, товщини мастильного шару та граничного часу розпилу від подачі оливи та повітря. За результатами лабораторних досліджень була виконана оцінка ефективності рейкозмащувача аерозольного типу за критерієм загальної витрати мастильного матеріалу за прогнозований ресурс рейок у кривих ділянках колії.
EN: The article presents the results of experimental studies of technological parameters of a pilot sample of aerosol type lubricant. As a lubricant, the industrial I-12A oil was added with the addition of graphite powder to it, which provides the implementation of a two-layered coating of the working surface of the rail. The test piece is a closed type oiling unit, which feeds on compressed air and allows the regulation of air and oil supply to the working nozzle. For drawing of a lubricant on a working surface the coaxial nozzle with the external formation of an aerosol - a mixture of oils and air is used. Studies were conducted in laboratory conditions. At the first stage, the geometric dimensions of the stain of the oil applied to the vertical surface were measured, depending on the distance between the nozzle and the surface. Such data makes it possible to adjust the settings of the injector placement relative to the rail, taking into account the permissible dimension of the approach, which is essential for the introduction of rail pads under operating conditions. Subsequently, depending on the width of the stain of the oil and the thickness of the lubricating layer from the supply of oil and air, were installed. Also, the dependencies of the cutting time of oil and air are set. The obtained data are necessary for determining the oil consumption in the operation of similar rail lubricants in real conditions. In addition, these data allow you to adjust the control system of the rail lubricant by the criterion of the limit time of cutting the oil and minimizing the cost of lubricant.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/1586
ISSN: 1994-7852 (рrint); 2413-3795 (оnline)
Appears in Collections:Випуск 184

Files in This Item:
File SizeFormat 
Asadov.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.