Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/23645
Title: Формування стратегії розвитку туристичних підприємств у регіоні
Other Titles: Formation of the strategy for the development of tourist enterprises in the region
Authors: Каличева, Наталя
Корінь, Мирослава
Лобанова, Євгенія
Kalycheva, Natalia
Korin, Myroslava
Lobanova, Evgeniya
Keywords: туристичні підприємства
територіальні громади
ринок туристичних послуг
стратегія
розвиток
конкурентоспроможність
tourist enterprises
territorial communities
market of tourist services
strategy
development
competitiveness
Issue Date: 2023
Publisher: Одеський національний морський університет
Citation: Каличева Н. Формування стратегії розвитку туристичних підприємств у регіоні / Н. Каличева, М. Корінь, Є. Лобанова // Розвиток методів управління та господарювання на транспорті. - 2023. - Том 4 № 85. - С. 134-144.
Abstract: UA: Стаття присвячена проблемам стратегічного розвитку туристичних підприємств на регіональному рівні для розробки напрямів його подальшого розвитку в територіальних громадах в контексті структурних перетворень економіки. Окреслено основні проблеми туристичної сфери, а саме: низький рівень розвитку туристичної інфраструктури, недостатня пропускна здатність транспортної інфраструктури, висока вартість проживання та харчування у готельних комплексах, невигідні умови для бізнесу, низький рівень якості наданих туристичних послуг, недостатня кількість кваліфікованого персоналу тощо. Зазначено, що формування стратегії розвитку туристсько-рекреаційної діяльності є багатоступеневим процесом, в основі якого знаходяться загальновизнані закономірності, адаптовані до кризових явищ сучасної економіки. Розкрито, що кластерний підхід у туризмі в сучасних умовах конкуренції на світових ринках є важливим інструментом, що дозволяє створювати стабільні конкурентні переваги у регіонах.
EN: Tourism is one of the most compatible types of economic development with other types of economic activity, which improves the quality of life of the population, preserves cultural heritage and traditions, contributes to the protection and improvement of the environment, activates the use of community buildings, and forms the concrete capacity of the region. Ukraine is a large tourist country, which before the was visited by millions of foreigners every year. However, after the beginning of Russian aggression, the tourism sector began to experience losses. Despite the tendency to decrease the total number of tourism entities, the market of tourist services continues to function - consumers want to rest, so enterprises in the field are forced to find new directions of development, to work on defining the segment of the consumer market and priorities for the formation of a tourist product, in order to survive in today's extremely difficult conditions. Rely not only on the existing register of tourist resources, but also take into account the effectiveness of tourism in the regions and Ukraine. In addition, because the current rates of change in economic and political situations are very fast, strategic planning becomes the only way to formally forecast future problems and opportunities. It is worth noting that the main task of the process of developing a strategy for the development of tourism entrepreneurship is the assessment of the tourist socio-economic value of the objects of the territorial community, which may be interesting for tourists, according to the following elements: nature, science, culture and economic development.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/23645
ISSN: 2226-1915 (print); 2415-3893 (online)
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kalycheva.pdf481.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.