Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/272
Title: Розрахунок плану формування поїздів на основі стохастичної комбінаторної оптимізації
Other Titles: Computation of trains formation plan on the base of stochastic combinatorial optimization
Authors: Прохоров, Віктор Миколайович
Рябушка, Юлія Анатоліївна
Prokhorov, Viktor Mykolaiovych
Riabushka, Yulia Anatoliivna
Keywords: план формування поїздів
автоматизована система розрахунку плану формування поїздів
генетичний алгоритм
параметр накопичення
стохастична оптимізація
trains formation plan
automated system for computation of trains formation plan
railcars accumulation parameter
genetic algorithm
stochastic optimization
Issue Date: 2016
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Прохоров В. М. Розрахунок плану формування поїздів на основі стохастичної комбінаторної оптимізації / В. М. Прохоров, Ю. А. Рябушка // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. - 2016. - Випуск 165. - С. 215-224.
Abstract: UA: У якості основи для створення автоматизованої системи розрахунку плану формування поїздів запропоновано математичну модель, яка використовує у якості стохастичної змінної параметр накопичення вагонів з метою покращення характеристик оптимального плану. Запропоновано метод розрахунку плану формування одногрупних поїздів на основі використання генетичних алгоритмів, який дозволяє враховувати альтернативні маршрути прямування поїздів.
EN: The analysis of domestic and foreign scientific research in the field of solving optimization problems in railcar traffic control and control of process of freight trains formation is done. The problem of computation of train formation plan is formulated as a stochastic combinatorial optimization problem. As a basis for the creation of an automated system for computation of train formation plan it is offered the mathematical model that uses parameter storage cars accumulation as stochastic variable in order to improve the characteristics of the optimal plan, takes into account the capacity constraints of railway lines, bandwidth and processing capacity of technical stations. The proposed method of computation of single-group train formation plan on the basis of the use of genetic algorithms, which allows to consider alternative routes of trains. The proposed coding solutions using set theory. To increase the flexibility of the model as a penalty function the function is used, that assesses the risk of deviation the railcar accumulation parameters of their average values. The simulation results in Matlab environment are presented.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/272
ISSN: 1994-7852 (print); 2413-3795 (online)
Appears in Collections:Випуск 165

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Prokhorov.pdf1.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.