Please use this identifier to cite or link to this item:
http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/29500
Title: | До питання прогнозування відмов букс вантажних вагонів |
Other Titles: | On the issue of forecasting failures of freight wagon axle boxes |
Authors: | Мартинов, Ігор Ернстович Труфанова, Альона Володимирівна Литовченко, Олександр Миколайович Фрейліх, Денис Вікторович Martynov, Igor Trufanova, Alena Lytovchenko, Oleksandr Freilih, Denis |
Keywords: | вантажний вагон буксовий вузол відмова прогнозування сезонні коливання freight car axle boxes failure forecasting seasonal fluctuations |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Український державний університет залізничного транспорту |
Citation: | До питання прогнозування відмов букс вантажних вагонів / І. Е. Мартинов, А. В. Труфанова, О. М. Литовченко, Д. В. Фрейліх // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. – 2025. – Вип. 212. – С. 249-258. |
Abstract: | UA: У статті розглянуто розподіл відчеплень вантажних вагонів через відмови
роликових букс протягом календарного року. Доведено, що кількість розподілу відчеплень
необхідно розглядати як випадкову величину, яка в часі може бути передбачена за допомогою
функції, що зумовлює вплив тенденції, сезонності та випадковості. Визначено основні
тенденції їхнього розвитку.
Для аналізу використано метод часових рядів. На підставі статистичних даних про
відмови буксових вузлів на залізницях України запропоновано модель прогнозу відчеплень
вантажних вагонів щодо нагрівання буксового вузла. Отримані результати можуть бути
використані як обґрунтування необхідних обсягів справних колісних пар на ПТО для
організації своєчасного ремонту вагонів. EN: The article examines the distribution of freight car uncouplings due to roller bearing failures over the course of a calendar year. Data on car uncouplings from 2017 to 2023 have been analyzed. It was established that the number of freight car uncouplings caused by bearing unit overheating has an uneven structure throughout the year, with seasonal fluctuations observed. It has been proven that the distribution of uncoupling events should be considered a random variable that can be predicted over time using a function influenced by trends, seasonality, and randomness. The main trends in their development have been identified. For the analysis, the time series method was used, which makes it possible to characterize the patterns of change in the phenomenon over time. Based on time series over several years—broken down monthly or quarterly—seasonal fluctuations can be observed. These fluctuations are characterized by regular intra-annual repetitions in level changes from month to month (or quarter to quarter). A multiplicative model is proposed, where the value of the dynamic series is presented as the product of components depending on the theoretical levels of the dynamic series, seasonal coefficients, and random influences. Smoothing of the series levels was performed using the moving average method, with a smoothing period of one year. Based on statistical data on bearing unit failures on Ukrainian railways, a predictive model for freight car uncouplings due to bearing unit overheating is proposed. The obtained results can be used as justification for the required number of serviceable wheelsets at inspection and repair points (PTО) to ensure timely maintenance of freight cars. |
URI: | http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/29500 |
ISSN: | 1994-7852 (рrint); 2413-3795 (оnline) |
Appears in Collections: | Випуск 212 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Martynov.pdf | 300.2 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.