Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/29531
Назва: Innovative strategy of railway transport enterprises: decision-making model and choice algorithm
Інші назви: Інноваційна стратегія підприємств залізничного транспорту: модель прийняття рішень та алгоритм вибору
Автори: Kuznetsov, E.M.
Нubar, S.O.
Кузнецов, Євген Миколайович
Губар, С.О.
Ключові слова: railway transport enterprises
innovation strategy
model
algorithm
scaling
innovation
підприємства залізничного транспорту
інноваційна стратегія
модель
алгоритм
масштабування
інновація
Дата публікації: 2025
Видавництво: Український державний університет залізничного транспорту
Бібліографічний опис: Kuznetsov E.M. Innovative strategy of railway transport enterprises: decision-making model and choice algorithm / E.M. Kuznetsov, S.O. Нubar // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2025. – № 90. – С. 246-257.
Короткий огляд (реферат): UA: The article argues that railway transport enterprises, which are generators of national economic development, are currently in a difficult state and require innovative changes through the effective use of existing potential, taking into account the requirements of the present. It is determined that in order to maintain adequate adaptability of railway transport enterprises to the radical changes in the external environment caused by the development of digitalization, globalization, greening and intellectualization processes, as well as to create a temporary advantage necessary for restructuring operational activities and stimulating the development of the transport and logistics market, it is extremely important to choose an effective innovation strategy that will allow transforming their activities in accordance with the challenges of the environment. The content of the concept of "innovation strategy" and existing methods for performing portfolio analysis are analyzed. It is concluded that the existing list of models for forming strategies is not able to create an effective basis for developing an innovative strategy for railway transport enterprises, because: it is mainly oriented towards the general corporate strategy, and the innovative strategy is seen only as functional and does not take into account the peculiarities of the management of railway transport enterprises. It is proposed to use a model for making decisions on the general corporate innovative strategy by railway transport enterprises, built on the principles of scaling. This model is based on the choice of strategic alternatives depending on such criteria as the “level of innovative potential” possessed by the railway transport enterprise (because it is the basis for carrying out innovative changes), and the “long-term attractiveness of the transport and logistics market” (determines the expediency of carrying out innovative changes by the enterprise). Given the imbalance of the components of the innovative potential of railway transport enterprises, an algorithm for choosing an innovative strategy in a promising market for railway transport enterprises has been developed, taking into account the level of the components of the innovative potential, the implementation of which will allow improving the quality of strategic management decisions in the field of innovative activity of railway enterprises.
EN: В статті аргументовано, що для підтримки адекватної адаптивності підприємств залізничного транспорту до кардинальних змін зовнішнього середовища, обумовленого розвитком процесів цифровізації, глобалізації, екологізації та інтелектуалізації, а також створення тимчасової переваги, необхідної для перебудови експлуатаційної діяльності та стимулювання розвитку транспортно-логістичного ринку, вкрай важливим стає вибір дієвої інноваційної стратегії, що дозволить трансформувати їх діяльність відповідно до викликів оточення. Проаналізовано зміст поняття «інноваційна стратегія» та наявних методик виконання портфельного аналізу. Запропоновано використання моделі прийняття рішення щодо загальнокорпоративної інноваційної стратегії підприємствами залізничного транспорту, побудованої на засадах масштабування. В основу даної моделі покладено вибір стратегічних альтернатив залежно від таких критеріїв, як «рівень інноваційного потенціалу», яким володіє підприємство залізничного транспорту (адже є основою для проведення інноваційних змін), і «довготривала привабливість транспортно-логістичного ринку» (визначає доцільність проведення інноваційних зрушень підприємством). Зважаючи на розбалансованість складових інноваційного потенціалу підприємств залізничного транспорту, розроблено алгоритм вибору інноваційної стратегії на перспективному ринку для підприємств залізничного транспорту з урахуванням рівня складових інноваційного потенціалу.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/29531
ISSN: 2075-4892(print); 2413-4892(online)
Розташовується у зібраннях:№ 90

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Kuznetsov.pdf502.81 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.