Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/4512
Title: Математическая модель колебаний железнодорожного пути как балки, которая имеет инерционные характеристики
Other Titles: Математична модель коливань залізничної колії як балки, що має інерційні характеристики
A mathematical model of vibrations of railway track as beams, which has inertial characteristics
Authors: Даренский, Александр Николаевич
Лейбук, Ярослав Сергеевич
Даренський, Олександр Миколайович
Лейбук, Ярослав Сергійович
Darenskiy, Alexander
Leibuk, Yaroslav
Keywords: балка на многих упруго-диссипативных опорах
свободные и вынужденные колебания
балка на багатьох пружнодисипативних опорах
вільні і вимушені коливання
a beam on multiple elastic-dissipative supports
free and forced vibrations
Issue Date: 2017
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Даренский А. Н. Математическая модель колебаний железнодорожного пути как балки, которая имеет инерционные характеристики / А. Н. Даренский, Я. С. Лейбук // Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. - 2017. - №. 2. - С. 16-20.
Abstract: RU: Разработана математическая модель колебаний железнодорожного пути, в основу которой положена расчетная схема пути в виде балок на многих упруго-диссипативных опорах. В отличие от разработанных ранее моделей учтена распределенная масса пути. Это позволяет применять предлагаемую модель, в том числе для расчетов сил взаимодействия пути и подвижного состава, а также для условий скоростного и высокоскоростного движения.
UA: Розроблено математичну модель коливань залізничної колії, в основу якої покладена розрахункова схема колії у вигляді балок на багатьох пружно-дисипативних опорах. На відміну від розроблених раніше моделей врахована розподілена маса колії. Це дає змогу застосовувати запропоновану модель, у тому числі для розрахунків сил взаємодії колії та рухомого складу, а також для умов швидкісного і високошвидкісного руху.
EN: A mathematical model of rail track vibrations based on the design diagram of a long beam on many elastic-dissipative supports, which differs from previously developed models, has been developed. It takes into account the distributed track mass involved in the vibration process. The mass includes the mass of rails, fastening elements of ties, part of the ballast and roadbed which are subject to vibration deformations. The model makes it possible to calculate the track-train interaction forces for both industrial and trunk railways intended for conventional and high-speed traffic. The study presents general equations of free and forced vibrations of the beam of distributed mass, a differential equation of transverse vibrations of the beam and the solution to this equation under the disturbing force. Furthermore, these equations will allow solving the problem on the track-train interaction using the design diagram of the track as a beam on multiple elastic-dissipative supports.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/4512
ISSN: 1681-4886
Appears in Collections:№ 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Darenskiy.pdf150.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.