Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/58
Title: Застосування методу скінченних елементів для визначення напружено-деформаного стану елементів залізничної колії
Other Titles: Using the method of finite elements for determining the stressed-deformed state of elements of the railway track
Authors: Панченко, Сергій Володимирович
Даренський, Олександр Миколайович
Лобяк, Олексій Вікторович
Panchenko, Sergii
Darenskiy, Alexander
Lobyak, Oleksii
Keywords: моделювання
рейка
шпала
скріплення
баласт
екіпаж
modeling
rail
sleepers
fastening
ballast
carriage
Issue Date: 2017
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Панченко, С. В. Застосування методу скінченних елементів для визначення напружено-деформаного стану елементів залізничної колії / С. В. Панченко, О. М. Даренський, О. В. Лобяк // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. - 2017. - Вип. 174. - С. 118-128.
Abstract: UA: Визначено основні принципи побудови і роботи програмного комплексу для оцінки напружено-деформованого стану конструктивних елементів верхньої будови колії під дією просторових сил від рухомого складу. В основу запропонованого програмного комплексу закладено поетапне визначення просторових сил взаємодії динамічної системи «екіпаж-колія» із подальшою оцінкою за методом скінченних елементів. Розроблено розрахункові моделі рейок, елементів проміжних рейкових скріплень, шпал і баласту. При моделюванні елементів колії враховувалися конструктивна і фізична нелінійність їх роботи, наявність сил тертя і односторонніх зв'язків між окремими вузлами і деталями.
EN: The main principles of the construction and operation of the software complex for estimating the stress-strain state of structural elements of the upper structure of the track under the influence of spatial forces from the rolling stock are determined. The proposed software package is based on a step-by-step definition of the spatial forces of interaction between the dynamic system "crew way" and subsequent evaluation by the finite element method. As a computer implementation of the finite element method, the program "Lira" was adopted. Design models of rails, elements of intermediate rail fasteners, sleepers and ballast are developed. The modeling is based on the modular principle, which allows, depending on the nature of the task, to calculate the section of the railway track, practically of any length. The structural and physical non-linearity of their work, the presence of frictional forces and one-way connections between individual nodes and details were taken into account when modeling railway track elements.
URI: https://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/58
ISSN: 1994-7852 (рrint); 2413-3795 (оnline)
Appears in Collections:Випуск 174

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Panchenko.pdf520.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.