Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/8276
Title: Визначення навантаженості несучої конструкції вагонаплатформи при перевезенні військової техніки
Other Titles: Loading on the carrying structure of a flat wagon in transportation of military equipment
Authors: Фомін, Олексій Вікторович
Ватуля, Гліб Леонідович
Ловська, Альона Олександрівна
Fomin, Oleksij Viktorovich
Vatulia, Glib Leonidovich
Lovska, Alyona Oleksandrivna
Keywords: вагон-платформа
несуча конструкція
міцність
динамічна навантаженість
модальний аналіз
комбіновані перевезення
flat wagon
carrying structure
strength
dynamic loading
modal analysis
combined transport
Issue Date: 2021
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Фомін О. В. Визначення навантаженості несучої конструкції вагонаплатформи при перевезенні військової техніки / О. В. Фомін, Г. Л. Ватуля, А. О. Ловська // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. - 2021. - Вип. 195. - С. 6-19.
Abstract: UA: У статті наведено результати досліджень навантаженості несучої конструкції вагона-платформи при перевезенні військової техніки. Для забезпечення надійності кріплення військової техніки пропонується встановлення на несучу конструкцію вагона-платформи спеціальних римів. Результати розрахунку на міцність підтвердили доцільність запропонованого рішення. Досліджено динамічну навантаженість удосконаленої несучої конструкції вагона-платформи. Встановлено, що хід вагона оцінюється як «добрий». Проведені дослідження сприятимуть підвищенню ефективності експлуатації рухомого складу шляхом залучення до військово-стратегічних питань, а також будуть корисними напрацюваннями при проектуванні та створенні інноваційних конструкцій рухомого складу. EN: The article presents the results of determining the loads on the carrying structure of a flat wagon transported military equipment. The authors suggest that stable fixation of military equipment can be provided with special rings mounted on the flat wagon structure. The results of the strength calculation confirmed the efficiency of this solution. The study deals with the mathematical modelling of the dynamic loads on the carrying structure of a flat wagon with a military tank. The research was made for the plane coordinates. The following oscillations were taken into account: longitudinal plane oscillations, jumping oscillations and galloping oscillations. The differential equations were solved by the Runge–Kutta method in MathCad software suite. The maximum accelerations on the carrying structure of a flat wagon in the longitudinal plane were about 34 m/s2, and in the vertical plane were about 5.0 m/s2. Thus, these accelerations values were within the admissible ones. The study also presents the results of the computer modelling of the dynamic loads on the flat wagon. The calculations were made in SolidWorks Simulation (CosmosWorks) software suite with the finite element method. The study presents the distribution fields of the accelerations relative to the carrying structure of a flat wagon and the numerical values of these accelerations. The models of the dynamic loads on the carrying structure of a flat wagon were verified with an F-test. It has been found that the hypothesis on adequacy is not rejected. The study also included determination of the natural frequencies of the carrying structure of a flat wagon. It was found that the values of the natural frequencies were within the permissible values. This research will contribute to better operation efficiency of the rolling stock with consideration of some military-strategic issues, and will be of help for anyone concerned with development and research into innovative rolling stock structures.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/8276
ISSN: 1994-7852
Appears in Collections:Випуск 195

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fomin.pdf1.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.