Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/8302
Title: Визначення умов застосування технології гравітаційно-прицільного гальмування відчепів
Other Titles: Determination of the conditions for applying the technology of target gravity braking of uncoupled cars
Authors: Огар, Олександр Миколайович
Берестов, Ігор В’ячеславович
Куценко, Максим Юрійович
Берестова, Тетяна Тимофіївна
Рабін, Вікторія Віталіївна
Ohar, Oleksandr
Berestov, Igor
Kutsenko, Maksym
Berestova, Tatiana
Rabin, Victoria
Keywords: сортувальний пристрій
гравітаційно-прицільне гальмування відчепів
поздовжній профіль
розпуск вагонів
marshalling system
target gravity car braking
longitudinal profile
uncoupling of cars
Issue Date: 2021
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Огар О. М. Визначення умов застосування технології гравітаційно-прицільного гальмування відчепів / О. М. Огар, І. В. Берестов, М. Ю. Куценко, Т. Т. Берестова, В. В. Рабін // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. - 2021. - Вип. 196. - С. 161-170.
Abstract: UA: Робота спрямована на визначення умов застосування технології гравітаційно-прицільного гальмування відчепів, реалізація якої можлива за наявності спеціального профілю сортувального пристрою без гальмових позицій на спускній частині. Обґрунтування умов застосування цієї технології базується на аналізі результатів розрахунку показників процесу скочування розрахункових вагонів при різних значеннях швидкості розпуску, швидкості і напрямку вітру. Основними причинами незастосовності запропонованої технології є перевищення допустимої швидкості руху вагонів по стрілочних переводах і перевищення допустимої швидкості їх входу на уповільнювачі паркової гальмової позиції.
EN: Improving the efficiency of the process of train uncoupling remains one of the most urgent problems in railway transport. The priority areas for solving this problem today include the development and implementation of integrated automation systems for hump technologies, the use of artificial intelligence in decision support systems and procedures for calculating the control parameters of car retarders. These systems provide high accuracy in designing and implementing control actions, taking into account indeterminacy and multiple random parameters. However, a number of factors that are quite difficult to take into account, predict, or formalize. Such factors include the technical condition of rail car retarders, their random braking characteristics, constant changes in wind speed and direction, the condition of wheel pairs, the response rate of hump operators, and others. These factors can have significant impact on the quality of the marshalling process, even on automated marshalling humps. To increase the efficiency of the train uncoupling technology, researchers have developed a number of scientific approaches and technical solutions: approaches to control using the equipment for controlling the speed of rolling uncoupled cars in automated mode have been formed, new designs of car retarders have been developed and the existing ones were improved, optimizing methods for braking modes of uncoupled cars, the longitudinal profile of marshalling humps and the design of hump necks have been proposed. The introduction of target gravity braking technology for uncouples cars is one of the ways to improve the efficiency of the marshalling process. This technology can be implemented provided that a special profile design of the marshalling device is used. To determine the conditions for applying the target gravity braking technology for uncoupled cars, simulation modeling of rolling of model cars in favorable and unfavorable meteorological conditions was carried out. The results of simulation modeling showed that the proposed technology can be definitely used, if the number of tracks in the marshalling yard is up to 32 and estimated wind speeds up to 6 m/s, when it provides an uncoupling rate of up to 1,8 m/s. If the marshalling yard has a larger number of tracks and/or in case of powerful winds, the technology can be applied if the uncoupling rate is reduced. In this case, the feasibility of using the technology should be verified with technical and economic calculations.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/8302
ISSN: 1994-7852 (print); 2413-3795 (online)
Appears in Collections:Випуск 196

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ohar.pdf329.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.