Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/8559
Назва: Визначення максимальної небезпечної ширини рейкової колії на залізобетонній основі зі скріпленнями типу КБ з урахуванням усіх факторів впливу
Інші назви: Determination of the maximum dangerous width of a rail track on a reinforced concrete base with fasteners of the КБ type, taking into account all influencing factors
Автори: Новіков, Вадим Володимирович
Бабенко, Андрій Олександрович
Харківський, Олександр Сергійович
Ткаченко, Олена Олександрівна
Novikov, Vadym
Babenko, Andriy
Kharkivskyi, Oleksandr
Tkachenko, Olena Olexandrivna
Ключові слова: фактори впливу
нові ремонтні профілі коліс
небезпечна ширина рейкової колії
розпір колії
subrail base
new wheel repair profiles of rolling stock
track width
Дата публікації: 2021
Видавництво: Український державний університет залізничного транспорту
Бібліографічний опис: Новіков В. В. Визначення максимальної небезпечної ширини рейкової колії на залізобетонній основі зі скріпленнями типу КБ з урахуванням усіх факторів впливу / В. В. Новіков, А. О. Бабенко, О. С. Харківський, О. О. Ткаченко // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. - 2021. - Вип. 197. - С. 113-120.
Короткий огляд (реферат): UA: Обґрунтовано необхідність урахування нових досліджених автором факторів впливу на небезпечну ширину рейкової колії з проміжними рейковими скріпленнями роздільного типу залежно від діапазонів вантажонапруженості ділянок і ремонтних профілів коліс рухомого складу, а також процесів зносу проміжних рейкових скріплень типу КБ і його елементів на появу пружних горизонтальних люфтів у вузлах скріплення від впливу спрямувальних коліс рухомого складу. Враховано детерміновані залежності бічних відтискань головки рейкової нитки типу Р65 від одночасного впливу вертикальних і горизонтальних сил для встановлених ремонтних профілів коліс рухомого складу. Рекомендовано значення максимальної безпечної ширини рейкової колії для ділянок, де застосовується службове або екстрене гальмування.
EN: Railway track retention standards in Ukraine do not take into account the construction of the subrail base, but regulate one for all types maximum dangerous value of the track width, which was changed from 1546 mm to 1548 mm without any justification of scientific research or explanations of the effects of tolerances the width of the rail track and the wheel track, which in general at that time were not fully investigated but taking into account the emergence and development of new scientific problems associated with the emergence of intensive lateral wear of rails and ridges of locomotive and wagon wheels. The deterministic dependences of lateral impressions of the P65 type rail thread head on the simultaneous influence of vertical and horizontal forces for the newly installed repair profiles of UZ rolling stock on the basis of previously performed experimental and theoretical studies were investigated. The results allow at this stage of research to determine and calculate the practical values of the maximum dangerous width of the track, in which the subrail base consists of reinforced concrete sleepers and separate rail fasteners, which are used both on conventional highways with mixed traffic and on high-speed lines UZ. The article establishes the need to take into account new factors influencing the dangerous width of the rail track with intermediate rail fasteners of separate type depending on the load stress of sections and new repair profiles of rolling stock, as well as wear processes of intermediate rail fasteners type KБ and its elements on the appearance of elastic backlash in the lateral direction from the influence of the guide wheels of the rolling stock. The recommended value of the maximum width of the rail track for areas where service or emergency braking is applied - 1550 mm, taking into account that the contact of the wheel and the rail is not at a point, but on an ellipse. The established norm of the maximum width of a rail track allows to define economic efficiency of introduction in the conditions of operation of a track in curved sections of a track of small radii with limited use of the maximum admissible lateral wear (15 mm) of a head of a rail thread provided that the normal-forced entry of rolling stock carts.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/8559
ISSN: 1994-7852 (print); 2413-3795 (online)
Розташовується у зібраннях:Випуск 197

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Novikov.pdf323.63 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.