Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/8560
Назва: Обґрунтування раціонального варіанта розвитку лінії швидкісного руху відповідно до техніко-технологічних та економічних критеріїв
Інші назви: Justification of a rational option of development of the high-speed railway according to technical, technological and economic criteria
Автори: Кравець, Анна Леонідівна
Чернолуцький, Аркадій Валерійович
Серпокрилов, Святослав Вiталiйович
Kravets, Anna Leonidovna
Chernolutskyi, Arkadii Valerievich
Serpokrylov, Svyatoslav Vitalievich
Ключові слова: високошвидкісний рух
пасажирські перевезення
одно-двоколійна лінія
час ходу поїзда
капіталовкладення в інфраструктуру
high-speed traffic
passenger transport
single/double tracked line
time of travel
capital investment in infrastructure
Дата публікації: 2021
Видавництво: Український державний університет залізничного транспорту
Бібліографічний опис: Кравець А. Л. Обґрунтування раціонального варіанта розвитку лінії швидкісного руху відповідно до техніко-технологічних та економічних критеріїв / А. Л. Кравець, А. В. Чернолуцький, С. В. Серпокрилов // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. - 2021. - Вип. 197. - С. 129-135.
Короткий огляд (реферат): UA: Запропоновано методику обґрунтування раціонального варіанта розвитку лінії при організації швидкісного та високошвидкісного руху на основі техніко-технологічних та економічних критеріїв. Завдання визначення раціонального варіанта розвитку лінії для швидкісного (високошвидкісного) руху пропонується вирішувати як завдання оптимального розподілу ресурсів за елементами лінії з урахуванням техніко-технологічних та економічних критеріїв. Залежно від цілей розрахунку, завдання пропонується розглядати у прямій та зворотній постановці. Отримані результати можуть бути використані при обґрунтуванні рішень щодо застосування одноколійних елементів та визначення раціональної конфігурації одноколійно двоколійних ліній при організації швидкісного руху.
EN: When a new high-speed railway is designed on the routes with the existing mixed (freight and passenger) traffic, part of the trains can be relocated from the existing railway to the new one. This will have an additional effect of the increasing current capacity of the existing railway. A method is proposed for justification of a rational option for the development of a high-speed rail on the basis of technical, technological and economic criteria. It is proposed to solve the problem of determining the rational option for the development of a high-speed railway as the problem of optimal distribution of resources among the components of the railway, taking into account technical, technological and economic criteria. The result is a set of solutions consisting of options for the development of each component of the railway, which will provide the maximum systemic effect for the railway as a whole. Each j th option of the development of the i th component of a high-speed railway can be described by three main indicators: the travel time of a high-speed train; capital investments required to implement this option; and the available traffic capacity of the component. Depending on the problem being solved, each of the listed parameters can act both as a criterion and as a limitation. Depending on the purposes of the design, it is proposed to consider the problem of determining the rational option for the railway development either in the direct or inverse setting. In the first case, the systemic effect is expressed by an objective function that minimizes the amount of necessary capital investments in the railway infrastructure while ensuring the stipulated travel time of a high speed train. In the second case, the purpose is to minimize the travel time of the train without exceeding the specified amount of capital investment in the development of all components of the railway. The results obtained can be used to justify decisions on the use of single-track components and to determine the rational configuration of single-track lines when high-speed traffic is organized.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/8560
ISSN: 1994-7852 (print); 2413-3795 (online)
Розташовується у зібраннях:Випуск 197

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Kravets.pdf255.66 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.