Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/923
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБорзяк, Ольга Сергіївна-
dc.contributor.authorДудін, Олексій Аркадійович-
dc.contributor.authorКуценко, Максим Юрійович-
dc.contributor.authorПознякова, Вікторія Георгіївна-
dc.contributor.authorBorziak, Olga-
dc.contributor.authorDudin, Oleksii-
dc.contributor.authorKutsenko, Maksym-
dc.contributor.authorPoznyakova, Victoria G.-
dc.date.accessioned2019-03-15T12:09:41Z-
dc.date.available2019-03-15T12:09:41Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationБорзяк, О. С. Розроблення заходів з захисту штучних споруд залізничного транспорту від електрокорозії під дією змінного струму витоку І високовольтної напруги / О. С. Борзяк, О. А. Дудін, М. Ю. Куценко, В. Г. Познякова // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. - 2018. - Вип. 182. - С. 28-36.uk_UA
dc.identifier.issn1994-7852 (рrint); 2413-3795 (оnline)-
dc.identifier.urihttp://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/923-
dc.description.abstractUA: Аналіз літературних, експериментально-теоретичних даних і експлуатаційних досліджень свідчить про суттєвий руйнівний вплив змінного струму витоку та високовольтної напруги на конструкції штучних споруд залізничного транспорту України. Всі існуючі методи захисту від електрокорозії не враховують дійсний механізм корозійного руйнування неметалевих деталей конструкції. Розроблено заходи та конструктивні рішення з захисту бетонних, залізобетонних і кам’яних інженерних споруд залізниць від електрокорозії, що викликана змінною високовольтною напругою і струмами витоку: суцільний сталевий екран із глибинним заземлювачем; сітчасті екрани понизу опор із глибинним заземленням; рідкоскляні екрани з глибинним заземленням. Ефективність наведених заходів обумовлена врахуванням дійсного механізму руйнування сталевої арматури та бетону конструкцій.uk_UA
dc.description.abstractEN: The destructive effects of the corrosive effects of stray and leakage currents are observed in almost all industries. The question is the most relevant for the railways. It is known that direct (DC) leakage currents and stray currents cause significant corrosion damage. It is supposed that corrosion from alternating current exposure is more moderate and does not cause significant damage. However, the analysis of literature data, data of theoretical, experimental and exploitative research indicates a significant destructive effect of alternating leakage current and high voltage on the structures of railway facilities in Ukraine. At the same time, measures to prevent electrocorrosion of reinforced concrete and other structures by alternating current are not provided for in the regulatory documents for railway structures. One of the reasons for this is the specificity of the processes of electro-corrosion of concrete, reinforced concrete and mortar in flooded structures. All existed methods of protection against electro-corrosion do not take into account the real mechanism of corrosion destruction of non-metallic parts of the structure. Based on this, it became necessary to develop schemes and constructive solutions for the protection of railway structures against electrocorrosion caused by alternating current, based on the fundamental principles of colloidal chemistry and physico-chemical mechanics. Developed measures and constructive solutions for the protection of concrete, reinforced concrete and stone engineering structures of railways from electrocorrosion caused by alternating high-voltage and leakage currents: solid steel screen with a deep grounding; mesh screens at the bottom of the supports with deep grounding; liquid glass screen with deep grounding. The effectiveness of the developed measures is caused by taking into account the actual mechanism of destruction of steel reinforcement and concrete structures.-
dc.publisherУкраїнський державний університет залізничного транспортуuk_UA
dc.subjectблукальний струмuk_UA
dc.subjectструм витокуuk_UA
dc.subjectзмінний струмuk_UA
dc.subjectвисоковольтна напругаuk_UA
dc.subjectелектрокорозіяuk_UA
dc.subjectштучна спорудаuk_UA
dc.subjectзахисний екранuk_UA
dc.subjectstray currentuk_UA
dc.subjectleakage currentuk_UA
dc.subjectalternating currentuk_UA
dc.subjecthigh-voltage tensionuk_UA
dc.subjectelectrocorrosionuk_UA
dc.subjectartificial constructionsuk_UA
dc.subjectprotective screensuk_UA
dc.titleРозроблення заходів з захисту штучних споруд залізничного транспорту від електрокорозії під дією змінного струму витоку І високовольтної напругиuk_UA
dc.title.alternativeDevelopment of measures for the protection of structures of railway transport against electrocorrosion under action of alternating current leakage and high-voltage tensionuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Випуск 182

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Borziak.pdf563.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.