Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/9575
Title: Еволюція транспорту та сучасна проблема Української залізниці
Other Titles: Transport evolution and modern challenges of Ukrainian railway
Authors: Панченко, Сергій Володимирович
Балака, Євгеній Іванович
Панченко, Владислав Вадимович
Резуненко, Марина Євгенівна
Panchenko, Serhii
Balaka, Yevhenii
Panchenko, Vladyslav
Rezunenko, Maryna
Keywords: закони розвитку
транспорт
залізниця
рухомий склад
вантажні перевезення
development laws
transport
railways
rolling stock
freight service
Issue Date: 2022
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Панченко С. В. Еволюція транспорту та сучасна проблема Української залізниці / C. В. Панченко, Є. І. Балака, В. В. Панченко, М. Є. Резуненко // Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. – 2022. – Вип. 199. – С. 89-98.
Abstract: UA: У статті розглянуто закономірності розвитку транспортної системи і, зокрема, залізничного вантажного транспорту під дією загальних законів діалектики. Визначено, що існуючий стан залізниці вимагає негайного вирішення техніко-технологічних задач модернізації рухомого складу залізниці. Проведено кореляційно-регресійний аналіз впливу наявності магістральних локомотивів та вантажних вагонів на обсяг перевезення вантажів. Встановлено, що рівень впливу парку магістральних локомотивів на забезпечення безперебійного перевезення майже в два рази вищий за вплив експлуатаційного парку вагонів. Зроблено висновок, що пріоритетним завданням сьогодення є впровадження інноваційних заходів, які дають змогу подовжити експлуатаційні можливості діючого локомотивного парку.
EN: The article deals with the patterns of the transport system development and, in particular, rail freight transport under the influence of the general laws of dialectics. There has been conducted a comparative analysis of the performance of rail and road transport, in particular freight traffic, freight turnover and the average distance of transportation. The volumes of freight transportation by Ukrainian railways and the availability of rolling stock have been analyzed. The main identified quality indicators of the economic-mathematical model and regularities between quantitative changes in the system of social division of labour led to quantitative changes in the transport sector, which serves the manufacturing sector. It has been determined that the current state of the railway and further maintenance of its competitiveness even taking into account the existing volume of transport services requires immediate solution of technical and technological as well as organizational issues regarding modernization of rolling stock, improvement of railway infrastructure and management system. The analysis of foreign and domestic experience of transport activity testified to the narrowing of railway transportation segment, with the railways dealing mostly with the transportation of bulk cargo. There has been conducted a correlation-regression analysis of the impact of the main locomotives and freight cars on the volume of freight traffic. It has been defined that the level of influence of the main locomotives fleet on the provision of uninterrupted transportation is almost twice as high as the influence of the operational fleet of cars. It has been found out that the most important issue is to further ensure the functionality of available means of transport. It has been concluded that the priority task today is the introduction of innovations that can extend the operational capacity of the available locomotive fleet through the introduction of modern technologies.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/9575
ISSN: 1994-7852 (print); 2413-3795 (online)
Appears in Collections:Випуск 199

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Panchenko.pdf560.35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.