Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/17944
Title: До питання модернізації кузовів пасажирських вагонів
Other Titles: To the issue of modernization of passenger car bodies
Authors: Мартинов, Ігор Ернстович
Калабухін, Юрій Євгенович
Труфанова, Альона Володимирівна
Мартинов, Станіслав Ігорович
Остапенко, Ярослав Валерійович
Martynov, І.
Kalabukhin, Yu.
Trufanova, А.
Martynov, S.
Ostapenko, I.
Keywords: пасажирський вагон
кузов
ресурс
спрацювання
модернізація
економічний ефект
passenger car
body
resource
wear
modernization
economic effect
Issue Date: 2023
Publisher: Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова
Citation: Мартинов І. Е. До питання модернізації кузовів пасажирських вагонів / І. Е. Мартинов, Ю. Є. Калабухін, А. В. Труфанова, С. І. Мартинов, Я. В. Остапенко // Комунальне господарство міст. Серія : Технічні науки та архітектура. - 2023. - Т. 3, Вип. 177. - С. 189-199.
Series/Report no.: Технічні науки та архітектура;
Abstract: UA: Пасажирські вагони власності АТ "Укрзалізниця" практично вичерпали свій ресурс. Встановлено, що з конструктивних елементів кузова найбільшу величину спрацювання мають нижня обв'язка, скати даху та нижня частина бокової стіни. Запропоновано під час капітально-відновлювального ремонту пасажирських вагонів виконувати модернізацію зазначених елементів шляхом використання алюмінієвих сплавів. Визначено економічний ефект від запропонованих заходів.
EN: Passenger cars owned by JSC "Ukrzaliznytsia" have practically exhausted their resource. Improving the efficiency of railways requires the use of new innovative technical solutions. The article analyzes the technical condition of the bodies of passenger cars that have worked out their resource. A total of 540 wagons of different years of construction were inspected. In the course of the analysis, the results of inspections of the metal structures of cars were divided into five conditional groups depending on the service life. At the same time, the nominal values of the thicknesses of the structural elements of the car and the actual values were compared. The authors determined the intensity of the increase in wear of various elements of the body. It has been established that the lower trim, the roof slope and the lower part of the side wall have the greatest wear. It is proposed to use aluminum alloys for the modernization of passenger car bodies. The advantage of such a technical solution is an increase in the corrosion resistance of the body. This significantly increases the durability of the wagons and reduces the tare weight of the car.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/17944
ISSN: 2522-1809 (print); 2522-1817 (online)
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Martynov.pdf394.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.